DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Fanger data om veien med en smarttelefon i frontruta

I Bergen samarbeider Statens vegvesen og Mesta om metoder for å forenkle innsamlingen av veidata.

Fv. Alfred Lindberg (Univrses), Christine Helen Førde (Mesta), Leif Helge Fjellro (Mesta), Alexander Svindseth (Statens vegvesen), Thor Bratli (Mesta), Geertje de Lange (Univrses).
Fv. Alfred Lindberg (Univrses), Christine Helen Førde (Mesta), Leif Helge Fjellro (Mesta), Alexander Svindseth (Statens vegvesen), Thor Bratli (Mesta), Geertje de Lange (Univrses). Foto: Mariell Totland/Mesta
14. nov. 2022 - 08:28

Denne vinteren skal fire biler fange data om tilstanden til Bergensveiene mens de ruller rundt på andre oppdrag. Bilene tilhører driftsentreprenør Mesta, og ekstrautstyret som gjør datafangsten mulig er en smarttelefon i frontruta, skriver Vegvesenet i en melding.

– Vi skal teste en applikasjon fra den svenske produsenten Univrses, som vi håper kan finne feil og unøyaktigheter på skilt og annen infrastruktur for oss, forteller Alexander Svindseth i Statens vegvesens for intelligente transportsystem (ITS).

Som en del av Vegvesenet sitt ITS-pilotprogram jobber han blant annet med praktiske tester av ny teknologi.

Enkel datafangst

– Gjennom kameraet på smarttelefonen kan applikasjonen automatisk fange opp, identifisere og registrere skilt langs veien. Teknologien baserer seg på bildegjenkjenning og kunstig intelligens, forteller Svindseth.

Mesta er driftsentreprenør for Statens vegvesen i Bergensområdet, med ansvar for den daglige oppfølgingen av veinettet. Ved å installere systemet i veimesterbilene, som uansett er på farten hele tiden, skjer datafangsten nærmest av seg selv.

– At vi kan bruke allerede eksisterende og bredt tilgjengelig utstyr som biler og smarttelefoner gjør systemet enkelt, raskt og rimelig å ta i bruk, forteller Svindseth.

Kartet og terrenget

Piloten i vinter springer ut av en test av ISA – Intelligent Speed Assistant, eller intelligent fartsassistent – som Statens vegvesen gjennomførte i fjor høst, i samarbeid med bilimportører og kartleverandører. Dette er system som kan informere føreren om fartsgrensen på stedet, eller automatisk tilpasse farten til bilen. ISA baserer seg på en blanding av skiltgjenkjenning og bakgrunnsdata.

SINTEF har analysert data fra testen for Vegvesenet, og fant blant annet at det trengs gode bakgrunnsdata.

Slike data leverer Statens vegvesen gjennom databasen NVDB – Nasjonal vegdatabank. Der finner blant annet produsenter av karttjenester og førerassistentsystemer informasjon om alle veier i Norge, og infrastrukturen som hører til veiene.

– Det er viktig for kundene våre at vi leverer god datakvalitet i NVDB, seier Svindseth.

– Kort sagt: det som står på kartet, må stemme med virkeligheten ute langs veien. Vi håper applikasjonen til Univrses blant annet kan hjelpe oss til å identifisere feil i NVDB.

Betre data = betre vedlikehald

Piloten skal også teste om applikasjonen kan registrere mer enn skilt.

– Systemet kan blant annet oppdage en del skadar i vei, som hull og sprekker, forteller Svindseth.

Målet på sikt er at veivedlikeholdet skal bli mer datadrevet.

– En kontinuerlig tilstandsovervåkning av veinettet gir oss informasjon som kan gi bedre og mer målrettet vedlikehold av veinettet.

Også Mesta ser også store muligheter i teknologien:

– Vi setter stor pris på å få være med på dette innovative prosjektet, som tester ut ny teknologi med et så stort potensial, seier Ketil Dahl, leder for markeds- og forretningsutvikling.

– Dette passer perfekt med satsingen vår på digitalisering av hele drifts- og vedlikeholdsområdet.

Utstyret ble installert i Mesta-bilene i forrige uke, med representanter fra Statens vegvesen, Univrses og Mesta tilstede. Der skal det stå hele vinteren gjennom – totalt i rundt seks måneder.

– Bergensvinteren burde tilby vanskelige testforhold, noe som er litt av målet, siden det ikke alltid er optimale forhold å operere under. På den måten får vi en realistisk test.

Snart er asfalteringssesongen i gang igjen. I flere pilotkontrakter stilles det minstekrav til asfaltens levetid.
Les også

For 1,1 milliarder kroner får Vegvesenet 560.000 tonn asfalt – se hvor den havner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.