Guro Dyngen, er Teknas hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen.
Guro Dyngen, er Teknas hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen. (Foto: Tekna)

Fagforeninger møter Hareide i dag om kompetanse-krisen i Statens vegvesen

Etter regionaliseringen av Statens vegvesen i 2019 har nesten 3000 av medarbeiderne forlatt etaten. I dag, fredag, møter en rekke fagforeninger samferdselsminister Knut Arild Hareide for å diskutere krisen i veisektoren.

Fagforeningen Tekna har lenge fryktet konsekvensene ved å regionalisere store deler av Statens vegvesen. 

– Store budsjettsvingninger gir utfordringer knyttet til å beholde stabile fagmiljøer. Skal vi beholde fagmiljøene trenger vi stabilitet og positive signaler fra myndighetene. Det håper vi samferdselsministeren kan gi, sier Guro Dyngen, Teknas hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen, som nå krever tiltak for å sikre kompetansen i etaten.

Les også

Trenger handlingsrom

Om lag 1400 ansatte og deres oppgaver er overført til de nye fylkene, mens nærmere 1600 ansatte har sagt opp siden 2019 som følge av usikkerhet.

– Vi har advart mot at reform og uro kunne svekke fagmiljøene og gi mindre effektiv ressursutnyttelse i veiarbeidet. Dette ser vi nå skjer, sier Dyngen.

Regjeringens budsjettforslag, med kutt på tre milliarder (fordelt på lavere budsjettbevilgninger og bompenger), vil gi ytterligere utfordringer med tanke på å beholde kompetanse. Dette kommer i tillegg til innsparinger i etaten knyttet til ABE-reformen.

– Vegvesenet trenger handlingsrom for å kunne beholde og rekruttere kritisk kompetanse. Budsjettkuttene får store konsekvenser fordi de kommer i tillegg til andre kutt og en omfattende omorganisering. Vi frykter at dette vil svekke og fragmentere fagmiljøene.  Vår hovedbekymring er at fagmiljøene i Statens vegvesen blir for små, uavhengig av om ansatte går over til de nye regionene, eller til private virksomheter, sier Dyngen.

Les også

Kutt får store konsekvenser

Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg stiller seg bak Dyngen. Hun er redd for at kompetanseflukten fortsetter dersom ikke det blir satt inn omfattende tiltak i vegvesenet.

– Dette er kompetansemiljøer som er bygget opp over flere tiår, men som det tar kort tid å ødelegge. Utviklingen vi ser nå har vi advart mot lenge, regjeringen kan ikke fortsette å kutte til beinet, sier Lise Lyngsnes Randeberg.

– Statens vegvesen har hatt et av de beste fagmiljøene i verden når det gjelder trafikksikkerhet. Norge har Europas tryggeste trafikk, målt per innbygger. Den beste garantien for en fortsatt sikker trafikk, er å ta vare på kompetansekulturen vi har bygget opp over hele landet, sier hun.

Les også

Forsiden akkurat nå