STATENS VEGVESEN

Fagforeninger møter Hareide i dag om kompetanse-krisen i Statens vegvesen

Etter regionaliseringen av Statens vegvesen i 2019 har nesten 3000 av medarbeiderne forlatt etaten. I dag, fredag, møter en rekke fagforeninger samferdselsminister Knut Arild Hareide for å diskutere krisen i veisektoren.

Guro Dyngen, er Teknas hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen.
Guro Dyngen, er Teknas hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen. Foto: Tekna
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. nov. 2020 - 12:37

Fagforeningen Tekna har lenge fryktet konsekvensene ved å regionalisere store deler av Statens vegvesen. 

– Store budsjettsvingninger gir utfordringer knyttet til å beholde stabile fagmiljøer. Skal vi beholde fagmiljøene trenger vi stabilitet og positive signaler fra myndighetene. Det håper vi samferdselsministeren kan gi, sier Guro Dyngen, Teknas hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen, som nå krever tiltak for å sikre kompetansen i etaten.

Konkurranse i veisektoren har gitt mer vei for pengene, viser en ny rapport.
Les også

Ny rapport: «Nye Veier» har gitt mer vei for pengene

Trenger handlingsrom

Om lag 1400 ansatte og deres oppgaver er overført til de nye fylkene, mens nærmere 1600 ansatte har sagt opp siden 2019 som følge av usikkerhet.

– Vi har advart mot at reform og uro kunne svekke fagmiljøene og gi mindre effektiv ressursutnyttelse i veiarbeidet. Dette ser vi nå skjer, sier Dyngen.

Regjeringens budsjettforslag, med kutt på tre milliarder (fordelt på lavere budsjettbevilgninger og bompenger), vil gi ytterligere utfordringer med tanke på å beholde kompetanse. Dette kommer i tillegg til innsparinger i etaten knyttet til ABE-reformen.

– Vegvesenet trenger handlingsrom for å kunne beholde og rekruttere kritisk kompetanse. Budsjettkuttene får store konsekvenser fordi de kommer i tillegg til andre kutt og en omfattende omorganisering. Vi frykter at dette vil svekke og fragmentere fagmiljøene.  Vår hovedbekymring er at fagmiljøene i Statens vegvesen blir for små, uavhengig av om ansatte går over til de nye regionene, eller til private virksomheter, sier Dyngen.

Nye Tana bru i Finnmark ble åpnet i 2020, og er blant bruene som inngår i oppdraget.
Les også

Rambøll kapret ny kontrakt

Kutt får store konsekvenser

Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg stiller seg bak Dyngen. Hun er redd for at kompetanseflukten fortsetter dersom ikke det blir satt inn omfattende tiltak i vegvesenet.

– Dette er kompetansemiljøer som er bygget opp over flere tiår, men som det tar kort tid å ødelegge. Utviklingen vi ser nå har vi advart mot lenge, regjeringen kan ikke fortsette å kutte til beinet, sier Lise Lyngsnes Randeberg.

– Statens vegvesen har hatt et av de beste fagmiljøene i verden når det gjelder trafikksikkerhet. Norge har Europas tryggeste trafikk, målt per innbygger. Den beste garantien for en fortsatt sikker trafikk, er å ta vare på kompetansekulturen vi har bygget opp over hele landet, sier hun.

Byggeleder Haavard Vaaje (i midten til venstre) og assisterende byggeleder Richard Ramsland i Statens vegvesen har valgt entreprenøren som skal bygge miljøgate i Gran. Om et års tid kan ordfører i Gran Gunn Elisabeth Alm Thoresen, t.v. og stortingsrepresentant Rigmor Aaserud etter planen ta i bruk den nye miljøgata, som blir bygd med lave utslipp av klimagasser.
Les også

Lover rekordlave utslipp når ny miljøgate i Gran skal bygges

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.