Statsråd Jon-Ivar Nygård får en modell av en anleggsmaskin av MEF-leder Julie Brodtkorb som takk for frammøte og innsats – om enn budskapet var tammere enn ventet. Uansett er det finansdepartementet som sitter på pengesekken, og dit skal Brodtkorb i møte i morgen.
Statsråd Jon-Ivar Nygård får en modell av en anleggsmaskin av MEF-leder Julie Brodtkorb som takk for frammøte og innsats – om enn budskapet var tammere enn ventet. Uansett er det finansdepartementet som sitter på pengesekken, og dit skal Brodtkorb i møte i morgen. ( Bjørn Olav Amundsen)

Artic Entrepreneur 2022:

Få lovnader fra statsråden til en presset entreprenørbransje

Samferdselsministeren kunne ikke love så mye rundt de skyhøye diesel- og råvareprisene. Ikke annet enn at det trolig blir mindre å gjøre framover.

Bakteppet for Arctic Entrepreneur på Gardermoen 5. april: Diesel- og råvarepriser har steget dramatisk i takt med krigen i Ukrania.

Entreprenørene ser lønnsomhetsmarginene forsvinne, og mange er usikre på framtiden: Uten lønnsom drift kan det bli permitteringer, oppsigelser og  konkurser.

MEF-leder Julie Brodtkorb presenterer under dagens første seminar samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som «det viktigste menneske i Norge». Hun ønsker ham velkommen til familien, ja, til supportergjengen hans, så å si. Og hun stiller ham noen spørsmål: Får bransjen hjelp slik som verden ser ut nå? Blir det like mye veibygging framover som det har vært de ti siste årene?

Les også

Det er krevende tider

Statsråden fikk en guidet tur gjennom utstillingen med MEF-styreleder Arnstein Repstad som guide. Akkurat her får ministeren blant annet vite hvor mye en full utrustning med arbeidsklær koster. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Statsråden, som forøvrig har hatt sommerjobb i anleggsbransjen i flere år, kunne bekrefte at det er krevende tider. Prisene øker, og regjeringen følger situasjonen tett. Ellers ikke så mange definitive svar på spørsmålene, men regjeringen er i hvert fall opptatt av å ta grønne veivalg. Dessuten skal arbeidet med nullvisjonen intensiveres, samfunnets investeringer skal styrke norske bedrifter og klima er i fokus og på det området skal samferdsel og transportbransjen kutte mye.

Og litt mer konkret omkring nullvisjonen: ­- Dere tenker kanskje i den sammenheng helst på helt nye veier, men vi må ta like mye vare på de vi har, sa statsråden, og redegjorde kort for regjeringens plan for å øke vedlikeholdet på statlige veier og fylkesveier.

Tilstanden på veiene skal kartlegges, og bestilling på dette er sendt til Vegvesenet, sa Nygård.

Kanskskje samferdselsprosjekter får svi

Så kunne han, ikke uventet, fortelle at det vil bli strammere tider i årene framover, landet må bruke mer penger på forsvar og beredskap, og da må det reduseres andre steder, og kan hende må noen samferdselsprosjekter får svi for det, men som han avrundet med: - Det er ikke sånn at alle prosjekter er avlyst!

Etter statsrådens framtreden fulgte MEF-leder Julie Brodtkorb opp med et budskap til statsråden og tilhørerne: - Veier er en viktig del av beredskapen. Og når en driftsentreprenør i Hammerfest nå bruker 230.000 kroner ekstra på diesel i måneden, så betyr det at han brøyter gratis. Men det er deg vi stoler på, statsråd, og det er 40.000 personer der ute som setter sin lit til deg sa hun.

Nytt møte med finansdepartementet

Og hun redegjorde også for hvordan MEF jobber i denne vanskelige tiden for mange maskinentreprenører: - Når prisen på sprengstoff øker med 200 prosent, og det er en fast kontrakt, så blir det vanskelig. Noen spør: Hva gjør dere i MEF?

- Politikerne lever i en boble nå som handler om at det krig i Europa. Men de må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Råvareprisene galopperer oppover, og vi akter ikke å la dem glemme det. MEF jobber hardt mot politikerne, og tungt mot lokal og regional presse for å skape press på politikerne. Et stort problem er at regjeringen har en avtale med SV om at drivstoffavgiftene ikke skal røres. Og det var skuffende at når vi var invitert til møte med finansminister Vedum i midten av mars, så dukket han ikke opp. Men uansett: I morgen, 5. april, er jeg invitert til møte med finansministeren igjen, kunne Brodtkorb fortelle.

Kompensasjon for økte drivstoffpriser?

Roger Ingebrigtsen er tidligere rådgiver for Ap, og han er hentet inn til MEF. Han presenterte en analyse av situasjonen: - Dieselpriser og råvarepriser stiger dramatisk, men det er uansett finansdepartementet som styrer. Landet går mot underskudd på statsbudsjettet, og rentene vil øke. Endringer i drivstoffavgiftene er usannsynlig å få til, og nasjonens pengebruk vil ikke øke. Det som MEF prøver å få til, og som er det mest realistiske, er at byggherre får midler til å kunne kompensere for økte drivstoffutgifter, altså en slags Ukraina-pakke eller pandemi-pakke. Systemene ligger der. Dere kan få kompensasjon i løpet av en uke eller to, slik som reiselivet er blitt kompensert under pandemien.

- Og merk dere det statsråden sa, når politikerspråket er oversatt til vanlig språk: Det blir mindre å gjøre i 2023. Det beste som alle maskinentreprenører kan gjøre, er å kontakte sin stortingsrepresentant eller ordfører og fortelle om hvordan verden ser ut for dere nå. Det er med på å skape press på politikerne og departementene, sa Roger Ingebrigtsen.

Roger Ingebrigtsen i MEF viste fram to kurver. Den som går nedover er Senterpartiets oppslutning. Den som går oppover er dieselprisen. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Forsiden akkurat nå