PROSJEKTER

Drammen: Et av Vegvesenets første papirløse prosjekter

Ny fylkesvei 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen er et av Statens vegvesens første papirløse prosjekter fra planlegging til bygging.

PC og Ipad viktigste verktøy under planlegging, prosjektering og bygging av "nye Bjørnson" i Drammen for prosjektleder Tom Hedalen tv. og byggeleder Thomas Holst.
PC og Ipad viktigste verktøy under planlegging, prosjektering og bygging av "nye Bjørnson" i Drammen for prosjektleder Tom Hedalen tv. og byggeleder Thomas Holst. Foto: Kjell Wold
10. apr. 2019 - 16:14

– Vi har planlagt, prosjektert og bygd vegprosjektet etter en såkalt modellbasert metode. Det vil si at alt har foregått digitalt - på pc og Ipad - uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen i en nyhetsmelding fra Vegvesenet.

– Det har passet utmerket til et komplisert vegprosjekt midt i en by med mye infrastruktur også i bakken, sier byggeleder Thomas Holst.

Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt vegprosjekt modellbasert og full-digitalt har betydd en klar effektivisering av prosjektet.

Raskere og billigere

– Det er også noe av grunnen til at Bjørnson-prosjektet i Drammen både ble bygd raskere og billigere enn opprinnelig forutsatt. Og det til tross anleggsvirksomhet midt i sentrum av Drammen mens trafikken passerte gjennom hele byggeperioden på halvannet år, forteller Hedalen.

Bjørnstjerne Bjørnsons gate: Raskere, billigere og modellbasert. <i>Foto:  Kjell Wold</i>
Bjørnstjerne Bjørnsons gate: Raskere, billigere og modellbasert. Foto:  Kjell Wold

– Vi har planlagt, prosjektert og bygd vegprosjektet etter en såkalt modellbasert metode. Det vil si at alt har foregått digitalt - på pc og Ipad - uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen.

– Det har passet utmerket til et komplisert vegprosjekt midt i en by med mye infrastruktur også i bakken, sier byggeleder Thomas Holst.

Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt vegprosjekt modellbasert og full-digitalt har betydd en klar effektivisering av prosjektet.

– Og når entreprenøren Isachsen Anlegg også har tatt til seg det modellbaserte verktøyet på en god måte, har samarbeidet i anleggsfasen også fungert veldig bra og effektivt, sier prosjektleder Tom Hedalen.

Holmenbrua blir også papirløs

Hedalen er også prosjektleder for et annet kommende storprosjekt i Drammen, ny Holmenbru. Det blir også planlagt, prosjektert og bygget papirløst – med det digitale modellbaserte verktøyet Statens vegvesen nå tar mer og mer i bruk på større vegprosjekter.

Det heldigitale og modellbaserte vegprosjektet er på samme måte også overlevert drifts- og vedlikeholdsavdelingen papirløst.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.