Den 1517 meter lange Sifjordtunnelen er del av fylkesvei 232 på Senja kommune i Troms.
Den 1517 meter lange Sifjordtunnelen er del av fylkesvei 232 på Senja kommune i Troms. (Foto: Troms og Finnmark fylkeskommune)

Fylkesveitunneler i Troms og Finnmark oppgraderes

Entreprenør for vedlikehold av tunneler i Troms og Finnmark er på plass

Samferdselsdivisjonen i Troms og Finnmark fylke har signert sin første kontrakt.

Kontrakten med AG Tunnel AS har en verdi på 35 millioner kroner i året – og går over ett år med opsjon på ett pluss ett år, opplyses det på fylkeskommunens nettsider.

Fra venstre kontrollingeniør Kristian Magnussen, byggeleder Geir Larsen fra fylkeskommunen og daglig leder Are Oxholm fra AG Tunnel ser frem til å sette i gang med arbeidet. Foto: Troms og Finnmark fylkeskommune

AG Tunnel skal gjøre vedlikeholdsarbeid på skader og mangler på tunneler i Troms og Finnmark, samt eventuelle skader som oppstår i kontraktsperioden. Eksempel på arbeid som skal utføres er sikring med sprøytebetong på fjell, brannsikring og sprengningsarbeider for å oppnå ønsket frihøyde.

Byggeleder for fylkeskommunen, Geir Larsen, sammenligner prosjektet med EU-kontroll av biler.

– Dette er ikke prestisjeprosjekter, men høyst nødvendige tiltak for å bevare og forbedre sikkerheten for reisende i Troms og Finnmark. Vi har gode erfaringer med AG Tunnel, og er trygge på at de fortsatt vil gjøre en god jobb for oss i fremtiden.

Fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (AP), er glad kontrakten er kommet i havn.

Vedlikeholdskontrakten omfatter:

  • Riving av ca. 1000 mnett og bølgeblikk.
  • Riving av ca. 10.000 m2vann- og frostsikring.
  • Ca. 500 timer manuell driftsrensing med renskelag.
  • Sprengningsarbeider for å oppnå ønsket frihøyde, eller plass til vifter og vann- og frostsikring. Omlag 250 m3.
  • Montering av sikringsbolter
  • Montering av ca. 12.500 mnytt PE skum.
  • Brannsikring av ca. 12.500 mPE skum.
  • Montering av festebolter for kabelbruer
  • Senteravstand omlag 600 stykk
  • Montering av ca. 200 festebolter for ventilatorer/opphengsrammer /skilt.
  • Sikring med ca. 1600msprøytebetong på fjell.

– Trafikksikkerhet er høyest prioritert for fylkeskommunen innen samferdsel. Bedre sikring av tunneler vil gjøre mye for sikkerheten til befolkningen i fylkeskommunen, sier hun.

Lokale ansatte

Fylkesråden er også glad for at prosjektet kommer det lokale næringslivet til gode. Daglig leder i AG Tunel, Are Oxholm, sier de er avhengige av lokal arbeidskraft på de ulike lokasjonene i Troms og Finnmark.

 – Vi vil ansatte lokalt, men også leie inn mannskaper og maskiner etter behov. Samtidig vil vi trenge overnatting, bespisning og materiell på stedene vi jobber.

Arbeidet i tunnelene vil foregå på kveld og natt slik at trafikken blir forhindret minst mulig. Oxholm ser frem til prosjektet som starter allerede i neste uke.

 – Vi har oppdrag over hele landet og i Sverige, og har bitt oss merke i at folk nordpå er mer forståelsesfulle for at tunellene er stengt for nødvendig vedlikehold. Vi gleder oss og håper det gode samarbeidet vil fortsette.

Forsiden akkurat nå