Trolleybuss i Bergen.
Trolleybuss i Bergen. (Foto: Wikipedia Commons)

Enova med milliontilskudd til trolleybussen i Bergen

Alt skal være klart om to år.

Trolleybusser var et kjent syn i trafikken i flere norske byer på 1900-tallet. I dag er det imidlertid bare Bergen som fremdeles har denne karakteristiske el-bussen med kjøreledning, og nå får den en real oppfriskning. 

Lader mens de kjører

I starten av mai i år vedtok Enova å støtte Hordaland fylkeskommune med nær 30 millioner kroner til utvidelse av trolleybussruta som i dag går fra Strandkaiterminalen til Birkelundstoppen i Bergen. 

Hele det 6,5 kilometer lange nettet skal moderniseres, og utvides med 4,5 kilometer slik at bussene kan brukes helt til Laksevåg.

Det skal også investeres i nye busser med moderne batteriteknologi, slik at bussene lader mens de kjører. Dermed vil de kunne kjøre på strøm uten kjøreledning gjennom Bergen sentrum. 

Statsforetakets midler er ment til å støtte infrastrukturen i prosjektet. De stiller med 40 prosent av investeringen som er på 80 millioner kroner. 

– Dette er et godt miljøtiltak. Vi får ei helelektrisk pendellinje mellom Birkelundstoppen, Bergen sentrum og Laksevåg. Områdene er tett befolket, og busslinja skal ha høy frekvens og stor kapasitet. Dette vil gjøre busstrafikken i Bergen mer miljøvennlig og redusere utslippene, samtidig som de reisende skal få et kvalitetsmessig bedre kollektivtilbud, sier fylkesordfører Anne Gine Hestetun i en pressemelding.

Bidra til miljøsatsinger

Trolleybussatsingen i Bergen var blant det vi fikk høre mer om, da Electric Roads Cluster Norway arrangerte fagsamling i Trondheim denne uka. 

Markedssjef for Transport i Enova, Ole Aksel Sivertsen. Foto: Martin Gramnæs

Her ble fremtidens vei og transportløsninger diskutert, og Ole Aksel Sivertsen i Enova redegjorde for deres rolle i den fremtidige utviklingen. Han fortalte blant annet om tilbudet til fylkeskommunene. 

– Vi har opprettet et eget tilbud til offentlige innkjøpere av transporttjenester. Innen persontransport er det offentlige en viktig bestiller. Ved å støtte slike tiltak - som for eksempel trolleybussen i Bergen - får vi en utløsende effekt, som kanskje ikke ville kommet, dersom fylkeskommunen hadde måttet ta hele regningen selv. 

Prosjektet i Bergen er Enovas første prosjekt av denne typen på veisida, men etter opprettelsen for et par år siden, har de bidratt med støtte til el-anlegg på flere fergekaier på Vestlandet. 

Enova deler ut midler til en rekke tiltak innen flere sektorer. I inneværende fireårsperiode har de totalt 12 milliarder kroner som skal deles ut. 

Norwegian Electric Roads Cluster

Norwegian Electric Roads Cluster ble etablert som forening august 2017. Medlemmene i klyngen ønsker å utforske forretningsmulighetene i de ambisiøse bærekraftsmålene for transportsektoren, og gjennom samarbeid utvikle og kommersialisere elektriske løsninger for fossilfri og energieffektiv vegtransport.

Medlemmer:

Alstom, AtB, FourC, Hell Arena, Infratek, Multiconsult, Norsk Transformator, Siemens, Volvo, Sintef, NTNU og Universitetet i Stavanger.

Forsiden akkurat nå