E8 SØRBOTN-LAUKSLETT

Endelig i gang: Statsråden tok første spadetak for Tromsøs nye innfartsvei

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kunne markere byggestart for ny E8 gjennom Ramfjord, før anleggsmaskinene rullet inn og var i gang.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok første spadetak i dag, tirsdag.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok første spadetak i dag, tirsdag. Foto: Henrik Jonassen/SD
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
20. apr. 2022 - 08:43
Ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård markerer første spadetak på E8 Sørbotn-Laukslett. <i>Foto:  Erik Betten/Statens vegvesen</i>
Ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård markerer første spadetak på E8 Sørbotn-Laukslett. Foto:  Erik Betten/Statens vegvesen

Det var en fornøyd samferdselsminister som tirsdag kunne ta det første spadetaket på veiprosjektet E8 Sørbotn-Laukslett. Dermed er byggingen av den nye innfartsveien til Tromsø i gang.

 – Med ny vei blir det mye tryggere å kjøre her. Det er jeg glad for. Denne regjeringen jobber aktivt for å nå nullvisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

 
Les også

Dette er milliardprosjektene

Viktig utbygging

Ny E8 forbi Ramfjord er planlagt bygd på vestsiden av Ramfjorden. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Ny E8 forbi Ramfjord er planlagt bygd på vestsiden av Ramfjorden. Foto:  Statens vegvesen

Sjøfyllinga som nå skal bygges er første delkontrakt på prosjektet. Hovedkontrakten for bru over Ramfjorden, og cirka ni kilometer vei i dagen lyses ut i løpet av sommeren.

Ny E8 vil gi Tromsø by en kortere, raskere og mer trafikksikker innfartsåre. Veien vil også flytte gjennomgangstrafikken ut av den mest bebygde delen av Ramfjord og gi innbyggerne der økt sikkerhet og et bedre nærmiljø å bo i.

– E8 er hovedinnfartsåren til Nord-Norges største by. Utbyggingen vil koste om lag to milliarder kroner, men vi ser at vi får mye igjen for pengene, sier direktør for utbygging nord i Statens vegvesen, Stein Johnny Johansen.  

Lokal entreprenør

Illustrasjon av sjøfyllingen som skal etableres ved Leirbakken i Ramfjord. <i>Illustrasjon:  Knut Haarvik, Statens vegvesen</i>
Illustrasjon av sjøfyllingen som skal etableres ved Leirbakken i Ramfjord. Illustrasjon:  Knut Haarvik, Statens vegvesen

Det er Målselv Maskin og Transport som har fått oppdraget med bygge sjøfyllinga ut til brua som skal bygges over Ramfjorden. Kontrakten har en verdi på rundt 30 millioner kroner. Arbeidet vil vare i cirka ni måneder

 – Vi er svært glade for å få være med å bygge deler av denne veien. Det er et spennende prosjekt for oss å være med på. Veibygging som dette, med masseforflytting og fyllingsarbeid, er innenfor vår kjernevirksomhet. Vi ser frem til å komme i gang med arbeidene, sier prosjektleder i Målselv Maskin og Transport, Roar Femsteinevik.

Les også

Byggestart i første halvår av 2024: B&G har signert sin største kontrakt noensinne 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.