– En revitalisering av BA-Nettverket er helt nødvendig

Dette sier gründer og leder av nettverket, Inger Hokstad, som gjennom de to siste tiårhar prøvd å få en lite samkjørt næring til å enes om felles standarder, omforente formater og strømlinjeformede prosesser som vil gjøre en hensiktsmessig dataflyt mulig.

Gründer og leder av nettverket, Inger Hokstad,
Gründer og leder av nettverket, Inger Hokstad,
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
29. nov. 2021 - 14:46

Etter diverse reformer, omstruktureringer og en endeløs pandemi, ser hun - og en rekke sentrale deltagere fra entreprenørsiden - det som avgjørende at nettverket nå får en solid og revitaliserende vitamin-innsprøytning.

Hokstad sier at pandemien ført til to signifikante endringer for BA-Nettverket. For det første måtte alle fysiske treff opphøre. Treff som samlet entreprenør, rådgiver, byggherre og leverandør i samme rom - utenfor respektive prosjekter - for å diskutere og løse sine utfordringer i felleskap.

Samtidig fikk de travle byggherrer Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR brått bedre tid til å engasjere seg i nettverket, delta i arbeidsmøter og samarbeide i konkrete prosjekter.

 – Det har vært vanskeligere enn jeg ante å gjennomføre selv små løft. Så kom kommunereform, omorganisering av Statens vegvesen, etablering av Nye veier, oppsplitting av byggherrerollen og en rekke nye teknologier på toppen. Til alt overmål skulle gamle, trygge og enkle SOSI bli moderne og benytte GML som format. For å møte alt dette tror jeg det er viktig at vi nå tenker oss nøye om og revitaliserer nettverksarbeidet. Deler erfaringer fra prosjekter, utfordringer og kunnskap. Bygger tillit. Ikke minst ser på hva som er viktig for oss alle som næring og hvordan vi sammen skal kunne nå de mål vi setter oss, sier Hokstad.

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle består av lange tunneler der ny E16 utgjør cirka 29 kilometer og jernbanen er på cirka 28 kilometer
Les også

Sjokktall: Strekning mellom Oslo og Bergen blir 10 milliarder dyrere

Må apperelre til både hjerte og hjerne

Med en revitalisering ønsker hun å etablere BA-Nettverket som en hyggelig, lærerik og ufarlig arena for fremme av bedre samspill, en omforent, strømlinjeformet dataflyt og en større forståelse mellom de respektive aktørene.

– Det kan for eksempel være smart å få en større forståelse for krav i kontraktene og komme opp med forslag til løsninger på byggherrenes behov i felleskap, før de dukker opp som «overraskelser» i ymse kontrakter, sier daglig leder Per Christian Heines i Zenith Survey. 

– Jeg ønsker meg en arena som jobber for enhetlige krav, slik at kontraktene ikke spriker i alle retninger. Det vil også være umulig å programmere løsninger hvis det er ulike krav som stilles fra prosjekt til prosjekt, og fra oppdragsgiver til oppdragsgiver. Alle lider og forsøker etter beste evne å hangle gjennom jungelen som best de kan. Det er selvfølgelig lett for meg som ikke er berørt i praksis å si: «Dette burde man kunne gjøre annerledes i 2021», men bundet av kontrakter og krav som aktørene, er det vanskelig å få til endring. Vi trenger en arena utenom de respektive og forpliktende prosjektene, sier Hokstad.

Samferdsels-næringen må gjøre seg lekker

For å restarte BA-Nettverket som denne arenaen ønsker hun å etablere en styringsgruppe. Dette er ikke tanker hun har tenkt alene. Blant viktige medspillere siden etableringen for nitten år siden, finner vi en rekke av landets aller største entreprenører. Spesielt stor betydning har Veidekke, Skanska og NCC hatt. Entreprenører som har vært med fra starten og kjenner BA-Nettverkets historie.

– Tilbake i 2003 var situasjonen at alle aktørene satt på hver sin «tue» og jobbet med sitt. Uten særlig samspill eller tverrfaglig samarbeid. Entreprenøren fikk papirtegninger som grunnlag for å bygge, selv om vi allerede da ha hadde maskinstyring på gravemaskinene våre. BA-Nettverket - ved Inger - har gjennom sitt arbeid utvilsomt vært en viktig pådriver til at dette nå i 2021, har blitt mye bedre. I all hovedsak får vi georefererte digitale modeller som arbeidsgrunnlag. Vi har dog fremdeles mye å lære av hverandre. Ved å sette søkelyset på nettverksbygging og tverrfaglig samspill mellom alle aktørene, vil BA-Nettverket fortsatt kunne spille en viktig rolle i de neste årene, sier Hallvard Holth, avdelingsleder og stikningssjef i Veidekke Infrastruktur, som har vært en bidragsyter i nettverket helt fra oppstarten av.

D-dag i november

Å gi nettverket en etterlengtet vitamininnsprøyting var blant temaene som ble diskutert i et møte nå nylig. Møtet var initiert av 6 entreprenører. I tillegg til Skanska, Veidekke og NCC deltok også entreprenørene AF-gruppen, Implenia og Hæhres Zenith Survey.

Ole Alexander Vanebo, stikningssjef i Implenia,  forteller: – Vi som har tatt initiativ til en revitalisering er alle stikningssjefer, med ansvar for at det som bygges plasseres på korrekt sted og dokumenteres. I et samferdselsprosjekt starter vi mange steder - med mange fag -samtidig. Uten oss hadde ingen ting passet sammen når anleggene står ferdig. Vi er av den grunn rimelig samstemte i at vi ønsker å revitalisere og benytte BA-Nettverket mer aktivt. Både for å knytte tettere kontakt med byggherrer, leverandører og konsulenter, og for å få en dypere forståelse av hverandres behov, sier Vanebo.

Hadde vært vanskelig uten

Thor Sigurd Thorsen i Utbyggingsavdelingen Statens vegvesen er av den oppfatning at nettverket har vært den viktigste samarbeidsarenaen i utviklingen av modellbasert prosjektgjennomføring for – og i - Statens vegvesen.

– Inger Hokstad har bidratt til flere viktige teknologiske løft for infrastrukturprosjekter, og nettverket fungerer både som møteplass, informasjonskanal og læringsportal. De siste årene har fokuset til BA-Nettverket vært på standardisering med tanke på dataleveranser. Noe som har vært svært nyttig for videreutviklingen av modellbasert prosjektgjennomføring i Statens vegvesen. I prosjektet VU-053 Modellbaserte vegprosjekter benyttes UML-modellering til å klassifisere, organisere og modellere innhold i NY utgave av V770. Slik at krav og definisjoner kan overføres enklere til programvare. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Thorsen.

Vil gi gass

Selv har Hokstad nettopp fylt sekstifem og ser for seg at den nye toårsperioden, som nettopp ble blåst i gang, blir hennes siste som barrikadestormer for åpne standarder og omforente prosesser.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– I løpet av nitten år har vi greid å bygge en god kultur og et stort nettverk. Mitt ønske er at dette nettverket lever videre etter meg. Da må flere føle en tilhørighet til BA-Nettverket og føle et kjennskap til de virksomhetene og flotte enkeltpersoner det består av. For å få til det tror jeg vi må tilbake til mottoet vi har hatt helt fra starten: «Kunnskap skaper muligheter. Kjennskap skaper tillit», sier Hokstad.

Fra 1. juli og i tre år fremover er Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen på Ring 1 i Oslo stengt for all trafikk.
Les også

Datoen for Ring 1-stenging er klar

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.