BRUER

En norsk brubygger! Skanska Norge skal bygge Nydalsbrua i Trondheim

Danket ut både innen- og utenlandske konkurrenter.

Skansa Norge har fått oppdraget med å bygge Nydalsbrua, som er det største enkeltprosjektet i utbyggingen av ny riksvei 706 i Trondheim.
Skansa Norge har fått oppdraget med å bygge Nydalsbrua, som er det største enkeltprosjektet i utbyggingen av ny riksvei 706 i Trondheim. Ill: Statens vegvesen
26. juni 2020 - 13:33

Statens vegvesen tildeler Skanska Norge AS kontrakten på riksvei 706 Nydalsbrua i Trondheim, med en kontraktsum på 805,46 millioner kroner. Anleggsarbeidet kan trolig starte opp i oktober i år, melder Vegvesenet.

Nydalsbrua erstatter gamle Sluppen bro i Trondheim. <i>Ill:  Statens vegvesen</i>
Nydalsbrua erstatter gamle Sluppen bro i Trondheim. Ill:  Statens vegvesen

– Vi har informert entreprenørene om resultatet av tilbudskonkurransen, og nå har de som ikke rakk opp ti dagers klagefrist. Etter at fristen er ute, kan vi gå til kontraktsignering, men det vil trolig skje rett over ferien, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.

Skanska Norge AS kom best ut i tilbudskonkurransen både på pris og kvalitet, etter at både kinesiske Sichuan Road Group og Implenia Norge var dyrere og ble rangert dårligere i konkurransen. AF Gruppen og PNC Norge var inne tidligere i prosessen.

 Tilbudssummene til de tre entreprenørene så slik ut, i rangert rekkefølge (ekskl. mva):

  • Skanska Norge AS     805.460.859 kr
  • Implenia Norge AS    836.039.424 kr
  • Sichuan Road Group 830.798.814 kr

Kontrakten ble lyst ut i fjor sommer, som en konkurranse med prekvalifisering og forhandlingsmøter underveis.

Vis mer

– Vi har lagt vekt på både tilbudsprisen, tidligere erfaring og hvordan entreprenørene har valgt å løse oppdraget. Prosjektet er svært komplekst. Det skal bygges nær trafikken, og mange arbeidsoppgaver skal foregå samtidig på et trangt område, sier byggeleder Martin Jusnes Engum.

Vegvesenet mener at Skanska har en særdeles god overordnet plan for gjennomføring av byggearbeidet, og at dette bidrar vesentlig til å redusere prosjektets totale risiko. Skanska oppnådde den laveste konkurransesummen i gjennomføringen av konkurransen. Med et mulig maksimalt fratrekk av tilbudssummen på 130 millioner kroner, oppnådde Skanska et fratrekk/merverdi på 114.700.000 kroner.

Harald Nikolaisen, administrerende direktør i Statsbygg, er blant annet styreleder i Nye Veier. Han sier at arbeidsmengden er stor, men at det faglige påfyllet gjør det verdt det.
Les også

Sjefen tjener én mill. på tre tunge styreverv: – Spørsmål om timeføring er ikke relevant

 

Bedre for myke trafikanter

Det nye veianlegget vil gi  en helt annen kapasitet enn den gamle Sluppenbrua har hatt,  og det blir planskilt kryssing for syklister – noe som sikrer god fremkomst og sikkerhet.

– Vi legger også til rette for bygging av Byåstunnelen, noe som vil bli en betydelig snarvei når den kommer, sier Almar Aronsen.

Byggingen vil sysselsette mellom 100 og 120 personer når anlegget kommer i full drift. Den nye brua vil nok tidligst kunne stå ferdig i 2023, og hele veianlegget skal være finpusset og overlevert i midten av 2024.

Bygging av Nydalsbrua er et prosjekt i Miljøpakken i Trondheim.

Nappstraumtunnelen i Lofoten
Les også

Statens vegvesen: Avslutter kontrakt med Skanska

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.