Tidligere statsminister Erna Solberg prøvekjører en elektrisk postbil levert og produsert av det norske selskapet Paxster.
Tidligere statsminister Erna Solberg prøvekjører en elektrisk postbil levert og produsert av det norske selskapet Paxster. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB)

Nullutslipp

Elkjøretøy kuttet utslippene fra varelevering i Oslo sentrum med 94 prosent

Utskifting av dieselbiler med små elektriske kjøretøy så godt som fjernet klimagassutslippene fra varelevering i et pilotområde i Oslo.

Det var ingen konflikter eller ulykker i testperioden, men effektiviteten i logistikken var ikke som forventet. Dette kommer frem i en ny TØI-rapport som har evaluert pilotprosjektet Elskedeby.

Spiller godt sammen med myke trafikanter

Elskedeby er et samarbeid mellom Posten, Ragn-Sells og KLP Eiendom, hvor dieselbiler er erstattet med mindre elkjøretøy i bydistribusjon i Oslo sentrum. Resultatet viser en reduksjon i klimagassutslipp på over 94 prosent.

Ingen av de elektriske kjøretøyene som opererte i gågatene var involvert i konflikter eller ulykker, selv om de hadde mange møter med fotgjengere. Det tyder på at kjøretøytypene Paxster og Lindetrucker er trygge og spiller godt sammen med myke trafikanter.

Logistikkeffekten dårligere enn forventet

Elskedeby oppnådde ikke den logistikkeffektiviteten som Posten og Ragn-Sells hadde forventet, men den kan forbedres gjennom flere felles kunder, bedre integrasjon av mindre kjøretøy i logistikksystemet og økt godsvolum.

Korona var en medvirkende årsak til at Elskedebys logistikkeffektivitet ble dårligere enn forventet - særlig Ragn-Sells opplevde stor nedgang i antall ordrer, lavere volum og mer sporadiske ordrer under pandemien.

Stort potensial for samleterminal

TØIs beregninger viser at det er et stort potensial for å få færre kjøretøy i gågaten i Torggata dersom man hadde etablert en samleterminal for vareleveranser til det aktuelle området.

I ett scenario kunne antall kjøretøy vært redusert med 80 prosent og kjøretøyenes arealbeslag redusert med 45 prosent, gitt visse forutsetninger.

Dersom samleterminalkjøretøy kunne få eksklusiv adgang til gågater deler av døgnet, kombinert med strengere håndheving av adgangs- og hastighetsbegrensninger, ville det øke sjansen for at et samleterminal ble etablert og hadde positive effekter på bymiljøet.

Med store endringer innen bydistribusjon, og utvikling av kjøretøy og etablering av bylogistikkterminaler, kan det bli behov for å gi kommunene større handlingsrom i regulering av bruk av gategrunn og tiltak for effektiv og bærekraftig bylogistikk. Denne rapporten skal bidra til kunnskapsgrunnlaget for å utvikle regelverket knyttet til bruk av lette elektriske godskjøretøy i by.

Samarbeidspartnere i prosjektet var Statens vegvesen, Oslo kommune, Ragn-Sells, Posten, Paxster og TØI.  Rapporten er finansiert av Statens vegvesens Bylogistikkprogram med bidrag fra Oslo kommune, Ragn-Sells og Posten.

Forsiden akkurat nå