Her fra det søndre tunnelinnslaget på den lengste av de to nye tunnelene på fylkesvei 17.
Her fra det søndre tunnelinnslaget på den lengste av de to nye tunnelene på fylkesvei 17. (Foto: Jarle Skoglund)

Elektrokontrakten for de nye tunnelene på fylkesvei 17 i Nordland lyses ut

Hvem vil installere all elektro i 2350 meter tunnel?

Fristen for å bli ferdig er 1. januar 2021.

Entreprisen omfatter elektroinstallasjoner i Liafjelltunnelen og Bakliholtantunnelen. Parsellen er totalt på 5500 meter, og består av vei i dagen samt de to tunnelene.

Vei i dagen omfatter tilknytningsveger på begge sider av tunnelene. Liafjelltunnelen er 1990 meter lang, mens Bakliholtantunnelen er 360 meter lang. Begge har samme tunnelprofil: T8,5.

– Tunnelentreprenøren er ferdig nå til jul omtrent, og da kan vi begynne med elektro, sier prosjektleder Alf Harald Barosen i Vegvesenet til Veier24.

En kontrakt til 

Men det kommer enda en kontrakt i dette prosjektet.

I september i fjor gikk et mer enn 200 meter bredt undersjøisk jordras på sørsiden av den nye tunnelen gjennom Liatinden. Ti dager senere ble det åpnet midlertidig vei forbi rasstedet.

– Her kommer det et eget oppdrag med blant annet å sette opp støttemurer og bygge permanent vei. Kontrakten lyses trolig ut ved årsskiftet, sier Barosen.

For de som ønsker å vite mer om elektrokontrakten blir det holdt en tilbudskonferanse i Mo i Rana den 15. oktober i år.
 

Tilbudsfrist for elektrokontrakten er 21. november i år.

 

 

Forsiden akkurat nå