STATSBUDSJETTET 2023

Ekstra penger til Vegvesenet: Flere nye oppdrag vil bli lyst ut

De 1,2 milliardene ekstra i revidert nasjonalbudsjett vil bety at det kommer flere nye veioppdrag ut i markedet.

Drifts- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.
Drifts- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen. Foto: Bjørn Olav Amundsen
15. mai 2023 - 12:50 | Endret 15. mai 2023 - 13:23

11. mai foreslo regjeringen i revidert nasjonalbudsjett at Vegvesenet skal få 1,2 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold på riksveiene.

– Med de ekstra pengene vi nå foreslår i RNB, vil Statens vegvesen utføre betydelig mer vedlikehold i 2023 enn først planlagt, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da.

De 1200 millionene kommer på toppen av de 9,4 milliardene som allerede ligger inne i statsbudsjettet for 2023 til drift og vedlikehold av veier. Det var en økning 2022 med en milliard kroner.

På en pressekonferanse i dag redegjorde Vegvesenet blant annet for sine prioriteringer av framtidige veiutbyggingsprosjekter.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og i bakgrunnen drifts- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og i bakgrunnen drifts- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Veier24 spurte drift- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo om hva de ekstra 1,2 milliardene skal brukes på:

– Det er foreløpige penger, og bruken er ikke avklart. Det innebærer at vi får til en rekordsatsing på drift og vedlikehold, men akkurat hvordan midlene skal brukes ser vi på nå, i en fortløpende dialog med departementet.

– Hvor stor andel av de 1,2 milliardene vil gå til å dekke opp for lønns- og prisstigning?

– Rundt 190 millioner kroner, er svaret fra Bjørn Laksforsmo, som utdyper overfor Veier24:

– Vi akter å komme med flere nye oppdrag i løpet av året, og er i fortløpende dialog med departementet om prioriteringene. Her kan vi få gjort det lille ekstra som trengs. Men: For noen tiltak må vi trolig legge dem ut i markedet med forbehold om finansiering, hvis vi skal få gjennomført prosessene før årsskiftet, sier han.

Etter det Veier24 erfarer kan enkelte tiltak bli lyst ut i markedet ganske raskt.

Ringvei i Bergen prioritert opp 

Vegvesenet presenterte ellers en oversikt over 200 drifts- og vedlikeholdsprosjekter som er i gang, eller gjennomføres helt eller delvis over hele landet i 2023: Alt fra små vedlikeholdsprosjekter til større bypakke-kontrakter.

På utbyggingssiden er Vegvesenets vurdering omtrent den samme som da etaten la fram sine prioriteringer i 2022. Disse fire prosjektene troner øverst som de mest modne:

  • E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 (Viken), 6,464 milliarder 2024-kroner (5,83 i fjor) 
  • E134 Røldal-Seljestad (Vestland), 4,031 milliarder 2024-kroner (3,34 i fjor)
  • E6 Megården-Mørsvikbotn (Nordland), 12,443 milliarder 2024-kroner (10,27 i fjor)
  • E16 Hylland-Slæen (Vestland), 1,958 milliarder 2024-kroner (1,64 i fjor)

Ellers er rekkefølgen på lista mye den samme som i fjor, med ett klart unntak. Østlig ringvei i Bergen, med formelt navn E39 Ringvei øst Vågsbotn-Klauvaneset, ligger nå på 12. plass på lista, rett over riksvei 22 med ny Glommakryssing. Kostnaden for ringveiprosjektet i Bergen er anslått til 6,863 milliarder kroner.

2023-lista for Vegvesenets prioritering i sin utbyggingsportefølje ser slik ut (tallene i parentes er anslått kostnad i milliarder 2024-kr.):

1: E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2 (6,464)

2: E134 Røldal-Seljestad (4,031)

3: E6 Megården-Mørsvikbotn (12,443)

4: E16 Hylland-Slæen (1,958)

5: E134 Saggrenda-Elgsjø (2,894)

6: E45 Kløfta (1,461)

7: E16 Arna-Stanghelle (18,137)

8: E39 Ådland-Svegatjørn (Hordfast) (49,639)

9: E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) (32,023)

10: E134 Dagslett-E18 (Viker) (5,054)

11: E39 Storehaugen-Førde (3,928)

12: E39 Ringvei øst, Vågsbotn-Klauvaneset (6,863)

13: Rv. 22 Glommakryssing (3,936)

14: E10 Nappstraumen- Å (1,537)

15: E39 Volda-Furene (1,327)

16: E18 Retvet-Vinterbro (9,858)

17: E8 Flyplasstunnelen Tromsø (2,367)

18: E39 Osli-Ålgård (4,350)

19: Rv. 5 Erdal-Naustdal (2,879)

20: E134 Bakka-Solheim (2,529)

21: Rv. 19 Moss (6,477)

22: Rv. 36 Skjelsvik-Skyggestein (6,859)

23: E10 Fiskebøl-Nappstraumen (6,660)

24: E16 Fagernes-Hande (2,696)

25: Rv. 15 Strynefjellet (5,836)

26: E14 Stjørdal-Storlien (Stjørdal - Meråker) (6,524)

Prosjektene fra og med nummer 20 og utover er mindre modne enn de andre.

Listen er basert på gjeldende NTP for 2022-2033. Ny NTP legges fram våren 2024.

Samferdselsminister Jon-Ivar på vei opp trappene til Arna stasjon i Bergen, der han fortalte de fremmøtte at Arna-Stanghelle har fått innpass i kommende Nasjonal transportplan.
Les også

Tok til tårene: Nå skal «dødsveien» rustes opp for 39 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.