NYHETER

Eksklusiv gangveg til Kaldnes

Jarle Skoglund
13. feb. 2005 - 10:19

40 millioner kan virke som en stiv pris, men Kaldnesbrua er ikke som andre gangbruer. Det er en klaffebru over Kanalen som skiller Nøtterøy fra fastlandet. Den har en lengde på 127 meter hvorav klaffene utgjør 60 meter.



165 000 nye kvm

Byggestart fant sted så sent som i august i fjor. Til tross for at byggetiden var svært kort, skulle den vært enda kortere. Entreprenøren hadde frist til årsskiftet, men fikk utsettelse, først og fremst fordi deler av bunnen måtte dekkes med fiberduk og pukk etter at det ble oppdaget forurensete masser under bunnen.

Brua er betalt av Kaldnes Byutvikling, som eier det tidligere verftsområdet til Kaldnes mek. verksted. Området blir nå bygd ut med boliger og næringsbygg. 25 000 kvm er allerede ferdig, og ytterligere 140 000 kvm skal oppføres i årene framover. Utbyggingen vil føre til økt press på Kanalbrua, som er den eneste kjørebrua mellom Nøtterøy og fastlandet. Den nye gangbrua letter noe av dette presset, og gir samtidig innbyggerne kort veg til sentrum.



En annen bru

Kaldnesbrua har blitt en helt annen bru enn den som opprinnelig ble planlagt. Tønsberg kommune som er byggherre, lyste ut en arkitektkonkurranse i 2002. Griff Kommunikasjon i Fredrikstad gikk seirende ut. Da brubyggingen hadde vært ute på anbud, ble det klart at entreprenørene ikke kunne utføre oppdraget innenfor kostnadsrammen på 40 millioner kroner. Arkitekten modifiserte vinnerutkastet, og NCC regnet på det på nytt, men fremdeles lå prisen litt for høyt. Da tok Kaldnes Byutvikling kontakt med entreprenører for å finne ut om de kunne bygge en annen bru innenfor kostnadsrammen. Reinertsen Anlegg påtok seg jobben og ga Selberg Arkitektkontor i oppdrag å tegne den nye brua.



Hver årstid sin farge

Meningene om denne framgangsmåten er delte, men Kaldnesbrua er iallfall ikke så kjedelig som den hadde blitt hvis den hadde vært bygd for 20 år siden. I stedet for fæle fenderverk av svart gummi har den fått to frittstående fendere med en overflate av lyst treverk foran hvert fundament. Rekkverket og fundamentene er også utformet med tanke på at brua faktisk er godt synlig for et stort og økende antall mennesker.

Belysningen på brua er jevnere enn på andre gangbruer. Det skyldes at armaturene sender lyset oppover mot en reflekterende plate. Fra platene spres lyset jevnt utover gangbanen. På fundamentene er det montert lyskastere som kan belyse undersiden av overbygningen med forskjellige farger. Meningen er at hver årstid skal ha sin farge, men man kan også skifte farge ved spesielle anledninger.



Ikke landkar på bysiden

Mellom kaia på bysiden og det nærmeste fundamentet er det 52 meter med fast overbygning fordelt på to 24 meter lange spenn og et på bare 4 meter. Det korte endespennet skyldes at byggherren ikke ville at kaifronten skulle skjemmes av et landkar. Pilaren som står 4 meter fra

kaia tar opp de kreftene som normalt ville bli tatt av et landkar.

Gangbanen er tre meter bred over det meste av brua, men ved hvert fundament er den betydelig utvidet. Her kan man nyte utsikten over Kanalen uten å stå i vegen for noen. Utvidelsen skal også fungere som repot for rullestolbrukere.



10 ganger om dagen i 50 år

De lærde får strides om det er riktig med en ufravikelig økonomisk ramme på en bru med en så sentral beliggenhet. Sikkert er det at brua ikke kunne blitt billig. Den er dimensjonert for å tåle litt av hvert. Ambulanser må kunne kjøre over den når det er nødvendig, og fenderne må tåle sideveis påkjørsel av alle skip som har lov til å gå gjennom Kanalen. Maskineriet skal kunne åpne klaffene 10 ganger i døgnet i 50 år.

Fundamentene på hver side av klaffespennet er støpt som senkekasser. De rommer motvektene til klaffene og maskineri for å drive dem, i tillegg til nødstrømaggregat og annet teknisk utstyr. Hvert fundament veier 400 tonn. De ble plassert i riktig posisjon av kranskipet "Uglen". Begge står på 9 utstøpte stålrørspæler som er avstivet med en stålkjerne og et innvendig foringsrør. Hver fender står på 3 stålrørspæler.



Fjernstyrte klaffer

Klaffene er levert av Heerema Tønsberg. De har kasseprofil med en høyde på 2,2 meter ved fundamentene. Mot midten avtar høyden til en meter. Klaffene styres fra kontrolltårnet på Kanalbrua.

Fundamentet på Kaldnes-siden står helt inntil kaia. Inntil videre går det en provisorisk viadukt ned fra toppen av fundamentet. Grunnen til at brua ikke er fullført er at det fortsatt foregår byggearbeid i området. Til høsten skal viadukten erstattes med en permanent rampe. Gjennom rampen blir det en åpning slik at det passasjen langs kaia ikke blir brutt.

.



Billedtekster:



1

Kaldnesbrua var fylt til trengsel etter at snoren var klippet. Fendere blendet med treverk har erstattet den fæle, svarte gummien som dominerer på norske havner.



2

Indirekte lys reflektert fra plater over armaturene gir en jevnere belysning enn det man vanligvis finner på bruer. Lyset på undersiden av gangbanen var ikke i orden til åpningsdagen.



3

Maskineriet som driver klaffene skal kunne åpne dem 10 ganger daglig i 50 år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.