ASFALT

Egenskapskontrakt for asfalt ga NCC  utfordringer som de likte godt

Bruk av egenskapskontrakten ga NCC muligheten til å bruke kunnskap og erfaring for å gi et asfaltdekke med bedre slitestyrke og lave CO2-utslipp.

Alle de fire feltene på E18-strekningen ble asfaltert med et dekke på ca 2,6 cm.
Alle de fire feltene på E18-strekningen ble asfaltert med et dekke på ca 2,6 cm. Foto: NCC
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
25. aug. 2022 - 07:00

Denne sommeren har NCC lagt et tynndekke i fire felt på den 2,7 km lange parsellen E18 Eik – Vestfold grense samt 4,5 km i ett felt på E18 ved Lierskogen. Alle de fire feltene på strekningen ble asfaltert med et dekke på ca 2,6 cm.

-Resultatet seg veldig bra ut og vi vil følge med spent med på vegstrekningen i tiden fremover. I denne kontrakten fikk entreprenøren selv velge asfaltløsning og NCC kom gunstig ut på CO2-utslipp og levetid, sier Svein Voldseth, byggeleder i Statens vegvesen Øst.

Alle de fire feltene på E18-strekningen ble asfaltert med et dekke på ca 2,6 cm. <i>Foto:  NCC</i>
Alle de fire feltene på E18-strekningen ble asfaltert med et dekke på ca 2,6 cm. Foto:  NCC

Halvparten så tykk som vanlig asfalt

NCC valgte å legge en NCC ViacoGrip-asfalt som har et steinrikt og slitesterkt belegg med en lagtykkelse tilsvarende 50 prosent av tradisjonelle asfaltbelegg med samme steinstørrelse. Dekket er overflatedrenerende og danner et tett lokk som hindrer at vann trenger ned i underlaget. Løsningen har en grov makrostruktur som gir høy friksjon også i regnvær.

Det er ikke ofte NCC har fått muligheten til å legge sin patenterte løsning NCC ViacoGrip i Norge. Sist var i 2018, hvor NCC reasfalterte OPS-stekningen på E18 mellom Grimstad og Timenes.

-Kostnadseffektivt og ressursvennlig

Asfalten har en grov makrostruktur som gir høy friksjon også i regnvær. <i>Foto:  NCC</i>
Asfalten har en grov makrostruktur som gir høy friksjon også i regnvær. Foto:  NCC

NCC Industry-sjefen Henrik Bager er godt fornøyd med prosjektet som nå er gjennomført utenfor Drammen og tror denne typen vedlikeholdsbelegg vil bli mer vanlige i årene som kommer.

-Et tynt og slitesterkt vedlikeholdsbelegg er både kostnadseffektivt og ressursvennlig. Vi får med denne dekketypen tilpasset produktet godt til de egenskapene kunden ønsker. Samtidig gir denne typen løsninger lave CO2-utslipp og er dermed et godt bærekraftig alternativ vi tror vil få mer oppmerksomhet i årene som kommer, sier Henrik Bager.

Han understreker viktigheten av å utnytte asfaltentreprenørens kompetanse og erfaring fra tidligere asfaltprosjekter og det utviklingsarbeidet som gjøres.

-Det vil bidra til nyskapning og utvikling av bedre og mer bærekraftige asfaltdekker, sier han.

Strekningen som fikk lagt tynndekke var 2,7 km på E18 Eik – Vestfold grense samt 4,5 km i ett felt på E18 ved Lierskogen <i>Foto:  NCC</i>
Strekningen som fikk lagt tynndekke var 2,7 km på E18 Eik – Vestfold grense samt 4,5 km i ett felt på E18 ved Lierskogen Foto:  NCC

Kan bidra til mindre CO2-utslipp

Svein Voldseth er enig i at kontraktstypen, som ble benyttet på E18 – Eik – Vestfold Grense, legger opp til innovasjon og god mulighet for utnyttelse av asfaltentreprenørenes kompetanse.

-Jeg skal ikke spå noe om fremtiden, men denne typen kontraktsløsninger og dekketyper kan bidra til løsninger med mindre CO2-utslipp i asfaltproduksjonen, transport og utlegging. I tillegg benyttes mindre råvarer. Forutsetningen for tynndekker er en vei som tillater at det kan legges et tynt dekke, avslutter byggeleder Svein Voldseth.

Morros Batteries har sin base i Arendal. I oktober skal de starte batteriproduksjonen ved sin gigantfabrikk som skal skape rundt 2500 nye jobber i regionen.
Les også

Morrow skal sende batteri-avfall over grensa

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.