PROSJEKTER

E6 Trøndelag: Peab Anlegg vant bru- og veikontrakt til 146 mill

Peab Anlegg vant bru- og veibyggingskontrakten på E6 mellom Grong og Nordland grense. I dag signerte de kontrakt med Statens vegvesen.

- Gratulerer med tildelt kontrakt, vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, da kontrakten mellom Peab Anlegg og Statens vegvesen ble signert i dag. På bildet: Roar Lindstad (f.v.) og Børge Kvitland fra Peab Anlegg sammen med Geir Skjold-Johnsen, Harald Inge Johnsen, Kjell Inge Davik og Janne Staulen Venes fra Statens vegvesen.
- Gratulerer med tildelt kontrakt, vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, da kontrakten mellom Peab Anlegg og Statens vegvesen ble signert i dag. På bildet: Roar Lindstad (f.v.) og Børge Kvitland fra Peab Anlegg sammen med Geir Skjold-Johnsen, Harald Inge Johnsen, Kjell Inge Davik og Janne Staulen Venes fra Statens vegvesen. Skjermbilde: Statens vegvesen
4. juli 2022 - 11:05

Dette er totalentreprisekontrakten K3, som den kalles, og den dreier seg vesentlig om ny Grøndalselv bru.

– Vi har hatt en bra konkurranse med tre solide tilbyderne som har gitt oss markedspris på å utbedre og bygge om denne delen av E6 nord i Trøndelag, sier prosjektleder, Harald Inge Johnsen i en pressemelding fra Vegvesenet.

De ulike tiltakene og utbedringene i kontrakt K3 er markert med svart strek langs to strekninger på E6 sør for Trones og sør for Fjerdingen i Trøndelag. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
De ulike tiltakene og utbedringene i kontrakt K3 er markert med svart strek langs to strekninger på E6 sør for Trones og sør for Fjerdingen i Trøndelag. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Tre entreprenører konkurrerte om dette oppdraget.

Og i konkurranse med Bertelsen & Garpestad og arbeidsfellesskapet Consto Anlegg Midt og Consto Anlegg Nord, vant Peab Anlegg kontrakten om å bygge ny Grøndalselv bru på E6 ved kommunegrensa mellom Grong og Namsskogan.

Kontrakten vil gi om lag en mil med ny 90 km/t-vei på E6 dersom alle opsjonene utløses.

Dette skal bygges

  • Ny Grøndalselv bru: 70 meter lang, føringsbredde ni meter
  • 900 meter ny E6 (9 meter bred) tilknyttet brua og 670 meter lokalvei
  • Gamle Grøndalselv bru skal rives. Brua er cirka 40 meter lang og har en bredde på 7,2 meter.

Opsjonene i kontrakten er disse:

  • Breddeutvidelse av drøye to kilometer av E6 nord for Heimly til Tunnsjøelvbrua
  • Breddeutvidelse av fire kilometer på E6 Skavmoen-Fjerdingen
  • Utbedringer og forsterkinger av Litlfjerdingelvbrua og Tunnsjøelvbrua
  • Tromselvbrua: Bygging av ny 40 meter lang bru med føringsbredde på ni meter, samt riving av gammel bru
  • Breddeutvidelse og dels ny vei av 3,6 kilometer E6, fra Tunnsjøelvbrua til Trones sør

Raskere, tryggere, bedre

Ny vei skal gi økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet med fartsgrense 90 km/t. Å utvide bredden på eksisterende vei er også mer miljøvennlig enn å bygge helt ny vei når dagens vei ligger til rette for det, skriver vegvesenet i meldingen.

Byggetiden er forventet å være omtrent to år.

Mye skog må vike for ny E6 Fjerding-Grøndalselv nord i Trøndelag. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Mye skog må vike for ny E6 Fjerding-Grøndalselv nord i Trøndelag. Foto:  Statens vegvesen

Kontraktsummen med opsjoner er på 146,8 millioner kroner. Kostnad for ny Tromselvbru er ikke inkludert, siden reguleringsplanen for brua ikke er ferdig.

Kontrakten inngår i delparsellene Fjerdingen-Grøndalselv med en totalkostnad på rundt 510 millioner 2022-kroner. For å få utløst opsjonene er prosjektet avhengig av at Stortinget gir oppstartbevilgning på neste byggeetappe av Grong-Nordland grense.

– Dette er et allsidig og spennende prosjekt for oss. Vi regner med å kunne starte byggingen i løpet av høsten for deler av strekningen parallelt med at vi skal få på plass en byggeplan for ny Grøndalselv bru. Vi tar sikte på oppstart av selve brukonstruksjonen i løpet av første halvår 2023, sier distriktssjef Roar Lindstad hos Peab Anlegg i meldingen.

Flere utlysninger

Byggingen av Ny Grøndalselv bru er en viktig brikke i det store utbedringsprosjektet E6 Grong-Nordland grense.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Kontrakt K2 med Letnes Entreprenør som totalentreprenør pågår nå på strekningen Fjerdingen-Grøndalselv.

Til sammen skal det bygges og utbedres 94 kilometer ny E6, og det meste skal ha 90-sone.

Vegvesenet forventer flere utlysninger og delkontrakter på denne strekningen i tiden fremover.

Tretten bru fotografert samme dag som den kollapset, 15. august 2022..
Les også

Ble advart: – Ingen tok ansvar for å avklare hva risikoen betydde

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.