Slik vil det se ut ved tunnelinnslaget på Kvitsøy.
Slik vil det se ut ved tunnelinnslaget på Kvitsøy. (Illustrasjon: Statens vegvesen/Norconsult/Norconsult)

Norsk veiprosjekt får internasjonal oppmerksomhet

E39 Rogfast topper liste over 100 mest spennende infrastruktur-prosjekter

Vegvesenet er invitert til å presentere prosjektet på internasjonal konferanse.

Det amerikanske selskapet CG/LA kårer hvert år de mest spennende strategiske infrastrukturprosjektene i Europa, Asia og Middelhavslandene. For 2019 er Rogfast-prosjektet til Vegvesenet kåret som nummer én. Her kan du se alle prosjektene på topp 100-listen.

Statens vegvesen er som en av fem på denne listen invitert til å holde innlegg om Rogfast på Eurasia-forumet som avholdes i Malaga i Spania 11.-13. desember.

– Det er selvsagt hyggelig at prosjektet får stor internasjonal oppmerksomhet, sier Tor Geir Espedal, prosjektleder for Rogfast.

Rogfast erstatter ferger med undersjøisk tunnel over Boknafjorden. Kart: Statens vegvesen

I programmet til konferansen presenteres Rogfast og de fire andre fra 100-listen som banebrytende prosjekter som vil være avgjørende for å gjøre områdene de omfatter langt mer attraktive enn før som boområde, arbeidsmarked eller for næringsinvesteringer og industriutvikling.

Rogfast innebærer at E39 skal krysse Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter. Det vil samtidig legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger.

Tunnelen blir til sammen 26,7 kilometer lang og på den dypeste vil den være 390 meter under havet.

Les også

Forsiden akkurat nå