ASFALT

E18 mellom Mysen og Ørje tålte ikke vinteren - Disse vil legge nytt dekke

23.000 tonn asfalt skal legges over en strekning på 9 kilometer. 

E18 mellom Ørje og Trollbergtjern i Mysen sprakk opp i vinter. Nå er det klart hvem som vil ha jobben.
E18 mellom Ørje og Trollbergtjern i Mysen sprakk opp i vinter. Nå er det klart hvem som vil ha jobben. Google Maps
18. apr. 2018 - 14:20

En kald vinter har tæret hardt på veistrekningen, som var nær ved å smuldre opp, og før påske freste Vegvesenet opp 12.000 tonn asfalt, slik at veien kunne trafikkeres uten fare for steinsprut. 

Funksjonskontrakt

Torgrim Dahl er sjefsingeniør i Statens vegvesen og leder Dekkeprosjektet i Region Øst. Han forklarer at den aktuelle strekningen i sin tid ble etablert under en såkalt forsøkskontrakt - eller funksjonskontrakt. 

– Den gikk ut på at entreprenørene selv valgte asfalttype og satte sammen sin egen resept. De måtte også garantere for levetid på så-så mange år, forteller han. 

Strekningen mellom Mysen og Ørje stod ferdig i 2009 og i 2016 gikk garantien fra entreprenøren ut. Den gang var dekket i rimelig god stand, ifølge Dahl. 

Etter årets vinter begynte idyllen å slå sprekker - bokstavelig talt. 

Dekket var suboptimalisert for sporutvikling, men var stivt hadde dårlig bestandighet, noe som påvirkes av hardt klima, ifølge sjefsingeniøren. 

Dette førte til at veien sprakk opp langs midten og dette spiste seg utover. 

– Har det vært aktuelt å kreve erstatning fra entreprenøren som gjorde jobben?

– Nei, veien har ligget der i åtte år, og garantien er utløpt. 

Dahl understreker samtidig at de i det store og hele er fornøyd med disse funksjonskontraktene, som ble brukt på om lag 20 prosjekter i perioden 2005 til 2012.

– Vi har lært mye og vi har klart å få veistrekninger med lengre levetid. Det har også vært en populær kontraktsform blant entreprenørene, sier han. 

Ferdig i juni

Nå skal det altså legges nytt dekke på strekningen og kontrakt skal signeres i mai og jobben starter umiddelbart etter dette. 

Jobben innebærer å legge i alt 23.000 tonn med binde- og slitelag på strekningen som er cirka 9 kilometer lang. Dette inkluderer også forbikjøringsfelter og ramper. 

– Vi regner med at vi kommer ut i juni før det er fullført, sier Torgrim Dahl. 

Disse har levert anbud på jobben: 

NCC Industry:                                            17.886.076

Stange Asfalt Oslo:                                   18.356.300

Peab Asfalt Norge AS:                              18.423.712

Veidekke Industri AS:                               19.675.805

Skanska Industrial Solutions AS:            20.098.740      

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.