E16 SANDVIKA-SKARET

E16 Sollihøgda: Første salve i tunnelen som skal bli 3,4 km lang

Tirsdag braket det løs med den første tunnelsalven for ny E16 under Sollihøgda, tunnelen som blir 3,4 kilometer lang.

- Takk for jobben så langt og gratulerer med dagen sier prosjektleder i Skanska Bjarte Næss til prosjektleder i Statens vegvesen May Bente Hiim Sindre.
- Takk for jobben så langt og gratulerer med dagen sier prosjektleder i Skanska Bjarte Næss til prosjektleder i Statens vegvesen May Bente Hiim Sindre. Foto: Kjell Wold
8. sep. 2021 - 12:37

– Endelig er vi i gang! Dette er en merkedag for oss, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre fra Statens vegvesen og prosjektleder Bjarte Næss fra Skanska i en melding fra Vegvesenet.

Statens vegvesen bygger ny E16 Sandvika-Skaret, og på Sollihøgda har de nå startet å drive den første av to tunneler på strekningen. Første tunnelsalve ble sprengt på Skaret-siden i Hole kommune i Viken tirsdag 7. september. Tunneldrivingen vil ta cirka to år.

Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.
Les også

Disse strekningene får ny asfalt

Bedre trafikkflyt

– Når den nye tunnelen åpner, vil de som bor i området rundt Sollihøgda få en roligere hverdag. I dag er veien preget av tung trafikk og støy, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre i Statens vegvesen.

Den første tunnelsalva gikk presis klokken 13. <i>Foto:  Kjell Wold</i>
Den første tunnelsalva gikk presis klokken 13. Foto:  Kjell Wold

Den gamle veien vil bli brukt til lokaltrafikk på Sollihøgda, og til gang- og sykkelvei. Ny E16 Sandvika-Skaret vil knytte sammen Oslo og Hønefoss og områdene rundt, men vil i tillegg gi en raskere og mer effektiv transport av varer og gods mellom Oslo og Bergen.

 

Et viktig mål med ny E16 er å gi et forbedret miljø med mindre støy og luftforurensing, og bedre tilrettelegging for biologisk mangfold.

Nye Veier mener fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er klar for bygging.
Les også

Brukte flere milliarder på vei og bane-planlegging. Nå er organisasjonen bak lagt ned

Den nye veien åpner i 2025

Entreprenøren Skanska jobber på hele den 8,4 kilometer lange strekningen fra Bjørum nord for Sandvika i Bærum kommune til Skaret rett nord for Sollihøgda i Hole kommune.

Langs strekningen skal det bygges to lange tunneler, altså Sollihøgdatunnelen (3, 4 kilometer) og Bukkesteinshøgdatunnelen (800 meter), i tillegg skal det bygges fem bruer med lengder mellom 120-220 meter. Hele strekningen vil få firefelts motorvei.

SANDVIKA 20240322
Dronebilder av Sandvika. Det bevilges ingen penger til utbygging av E18 vestkorridoren. Vann, bro, tunnel, vei, kadetttangen. Byggeplass, utbygging.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.