Nordre portal på Håklepptunnelen.
Nordre portal på Håklepptunnelen. (Foto: Google Maps)

Drøye 600 meter tunnel på Sørvestlandet venter på bud fra interesserte entreprenører

Fergeleiet like ved kan gjøre jobben krevende.

Selve jobben er en temmelig standard oppgradering av vel 600 meter tunnel på E39 i Bokn i Rogaland.

– Den er vel bygd på tidlig 80-tall eller så, jeg ledet faktisk utbyggingen i sin tid. Tunnelstandarden er også fra den tid, med udekket PE-skum og antagelig en drenering som ikke er oppdatert etter dagens krav, forteller Rune Sandven i Vegvesenets Region vest til Veier24.

Krevende naboskap

Noe av det som skal gjøres:

Elektro/SRO:

  • 1 nytt teknisk bygg (Sør) og rehabilitering av eksisterende teknisk bygg (Nord)
  • 2 nye nødstasjonskiosker i dagen, og 4 nye nødstasjoner i tunnelen, med nye underfordelinger samt trekkeskap
  • 2 nye bommer og 4 nye variable skilter (RBG)
  • 610 m sammenhengende ledelys
  • Ca. 16000 m elkraftkabler, ca. 2500 m fiberkabler og ca. 14000 meter trekkerør

Anleggs- og byggteknisk:

  • 110m² sprenging, strossing og pigging
  • 6000 m² isolert hvelv av sprøytebetong
  • 1060 m³ forsterkningslag, kult
  • 2910m² bærelag, asfalt
  • 7460 m² asfaltdekke slitelag
  • 160 m² mur

– Det spesielle og krevende med denne tunnelen er at den ligger ganske nær Arsvågen fergeleie på E39. Dermed blir det nattestenging med kolonnekjøring og ledebil fra anslagsvis klokka 22 til 05.30 under arbeidet. Og det er alltid utfordring når du får trafikken i puljer, som det vil skje når fergeleiet ligger forholdsvis nær. I en startperiode vil nok tunnelen måtte være totalstengt i opp til tre timer, fordi det er behov for strossing/sprenging. Nytt PE-skum med sprøytebetong skal også legges på, og det må få tørke før trafikken kan settes på, forteller Sandven.

Det kan bli snakk om at i hvert fall en av døgnets fergeavganger må justere avgangstiden i forhold til stengingen av tunnelen.

Sandven anslår ÅDT til rundt 4000 på E39 i dette området.

Kostnadsramme: 67 millioner 

Entreprenørene har frist til 6. mai med å komme med tilbud, og det hele skal være ferdig i april 2020. Kostnadsrammen er anslått til totalt rundt 67 millioner kroner.

- Går kontraheringen greit, så tipper jeg arbeidet kan starte i september, sier Sandven.

 

 

Forsiden akkurat nå