Drift av sambandet Stavanger-Tau er utlyst

Når Ryfylketunnelen tas i bruk, blir fergesambandet mellom Stavanger og Tau lagt ned. Før den tid må noen drive det. De som vil ha ansvar for driften de to siste årene, må gi anbud innen 29. november.

Norleds båt "Ryfylke" på veg ut fra Stavanger retning Tau med Bybrua i bakgrunnen. Om den skal fortsette å gå i sambandet etter 2017 avgjøres av anbudskonkurransen.
Norleds båt "Ryfylke" på veg ut fra Stavanger retning Tau med Bybrua i bakgrunnen. Om den skal fortsette å gå i sambandet etter 2017 avgjøres av anbudskonkurransen. Bilde: Anders Haakonsen
6. juli 2016 - 02:07

Fram til utgangen av 2017 er det Norled som driver dette sambandet. Konsesjonen gjelder fra 1. januar 2010. Den omfatter også sambandene Lauvvik-Oanes og Mekjarvik-Kvitsøy.

To ferger går kontinuerlig det meste av døgnet mellom Stavanger og Tau - MF "Ryfylke" og MF "Hardanger". Begge har en kapasitet på 165 PBE og 550 passasjerer. En tredje ferge settes inn i rushtiden om morgenen og ettermiddagen.

Hvor mange ferger som vil gå i sambandet fra og med 1. januar 2018 er ikke avgjort.  Rederiene kan velge mellom fem ruteopplegg, men uansett hvilket som blir valgt, blir det det ikke færre enn tre ferger i daglig drift.

Ryfylketunnelen er det viktigste elementet i Ryfylkes fastlandsforbindelse (Ryfast), som skal erstatte fergesambandet mellom Stavanger og Tau. Hvis alt går som planlagt, skjer det mot sluttet av 2019. Vegvesenet har imidlertid ingen garanti mot forsinkelser og har derfor opsjon på inntil to års forlengelse av kontrakten.

Fergerederiene konkurrerer om en nettokontrakt. Det betyr at den som får løyvet får ansvaret for både inntekter og kostnader i kontraktsperioden. Rederiet vil motta et kontraktfestet driftstilskudd.

I 2011 var de totale inntektene fra sambandet 80 millioner kroner. I 2015 hadde de steget til 103 millioner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.