DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Disse tre vil vaske og vedlikeholde veitunneler i midt-Norge i fem år

Mesta ligger lavest, men Presis Vegdrift ligger ikke lagt etter. 

30. apr. 2020 - 06:12

For en måneds tid siden lyste Vegvesenet ut denne kontrakten, som innebærer vasking og vedlikehold av 52 tunneler på europa- og riksveier i de to fylkene Trøndelag og Møre og Romsdal i fem år framover.

Tre entreprenører hadde meldt seg da tilbudsfristen gikk ut i dag:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Mesta 98.773.663
Presis Vegdrift 100.932.342
Kjelsberg Transport 123.265.045

NB: Alle tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Dette er de fem lengste tunnelstrekningene i denne kontrakten (i toløpstunnel er begge løpene regnet med):

  • Strindheimtunnelen på riksvei 706 i Trondheim: 6,2 km
  • Freifjordtunnelen på riksvei 70 i Møre og Romsdal: 5,1 km
  • Oppdølstrandtunnelen på riksvei 70 i Møre og Romsdal: 8,0 km
  • Innfjordstunnelen på E136 i Møre og Romsdal: 6,6 km
  • Kvivstunnelen på E39 i Møre og Romsdal: 6,6 km

Og antall tunneler fordeler seg slik i kontrakten:

  • E6 i Trøndelag: 15 tunneler
  • Riksvei 706 i Trøndelag: 5 tunneler
  • E39 i Trøndelag: 1 tunnel
  • Riksvei 70 i Møre og Romsdal: 6 tunneler
  • E39 i Møre og Romsdal: 14 tunneler
  • E136 i Møre og Romsdal: 9 tunneler
  • Riksvei 658 i Møre og Romsdal: 2 tunneler

Kontrakten omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for arbeidet.

Flere selskaper kjemper om konkurrerer om å få kontrakten for fylkesveiene i Nordland . Bildet er ment som illustrasjon-
Les også

Nordland: Fem firmaer kjemper om kontrakt til 500 millioner

Varierende oppstart

For tunnelene i Møre og Romsdal har kontrakten oppstart 1. september 2020, med unntak av Oppdølstrandtunnelen, Gyltunnelen, Kansdaltunnelen, Vulviktunnelen og Eikremtunnelen som inngår i kontrakten fra 1. september 2023.

Elgtråkket og Soknedalstunnelen inngår i kontrakten fra 1. september 2020.

Eggetunnelen, Måsørtunnelen og Koatunnelen inngår i kontrakten fra 1. september 2021.

Øvrige tunneler i Trøndelag har oppstart 1. januar 2021.

Fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Les også

Advarer om pengemangel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.