BRUER

Dette er Norges eneste veibru i aluminium: Ingen hindre for at det kan bli flere, sier statsråden

Det er ingen ting i veien for at det brukes aluminium på nye norske veibruer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i et svar til Stortinget.

Forsmo brua som krysser Drevjo like ovenfor Forsmoforsen i Drevja i Nordland, var den første bilveibrua i Norge som ble bygget i aluminium i 1995. Den har totallengde på 39 meter og er 7,4 meter bred.
Forsmo brua som krysser Drevjo like ovenfor Forsmoforsen i Drevja i Nordland, var den første bilveibrua i Norge som ble bygget i aluminium i 1995. Den har totallengde på 39 meter og er 7,4 meter bred. Foto: Nordland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. mars 2023 - 12:08
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård <i>Foto:  Samferdselsdepartemnetet</i>
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård Foto:  Samferdselsdepartemnetet

– Vegnormal N400 Bruprosjektering angir ingen krav til valg av brutype eller materialer. Først når brutype og materiale er valgt stiller vegnormalen en rekke krav til hvordan brua skal prosjekteres. Vegnormalen stiller heller ikke krav til hvordan brua blir holdt ved like, med mindre vedlikeholdsarbeidet påvirker bæreevnen til den, skriver samferdselsministeren i sitt svar.

Vegnormalen stiller heller ikke krav til kostnader, hverken ved planlegging, prosjektering, bygging eller forvaltning av konstruksjonen.

– Betong, stål og tre er de mest brukte materialene for brubygging i Norge, og dermed også de materialene vi har mest erfaring med. Vegnormalen åpner likevel for prosjektering av bruer i andre og mindre utprøvde materialer, slik som aluminium og komposittmateriale, opplyser Jon-Ivar Nygård.

Siv Mossleth er stortingsrepresentant for Senterpartiet, Nordland
Les også

Nye Veier mister prosjekt

Forsmo bru er eneste i sitt slag

Aluminium har lengre levetid og fordrer lite vedlikehold <i>Foto:  Nordland fylkeskommune</i>
Aluminium har lengre levetid og fordrer lite vedlikehold Foto:  Nordland fylkeskommune

Norge har allerede en veibru i aluminium, Forsmo bru i Nordland. Statens vegvesen har gode erfaringer med den etter åpningen i 1995 .  I dag er den en del av fylkesvei 241, hvor Nordland fylkeskommune er veieier.

Nygård opplyster at Statens vegvesen har under planlegging en overgangsbru (over jernbane) i aluminium i Trondheim, som også vil gi viktig erfaring for kommende bruprosjekter.

Et fordelaktig materiale

– Vegnormal N400 anbefaler bruk av materiale som ikke krever planlagt periodisk vedlikehold for bruer som går over jernbane, firefelt-motorvei eller tofelt-vei med årsdøgntrafikk over 8000 . Aluminium er et slikt materiale. Bruk av aluminium kan også være fordelaktig til bruk i marine miljø, sier samferdselsministeren.

Nygård svarte på et spørsmål fra stortingsrepresentant Sigbjørn Framnes (FrP), om hva ministeren vil gjøre for å tilrettelegge for bruk av aluminium som materiale ved brubygging i Norge.

Anette Aanesland under åpningen av ny E39 gjennom Lindesnes på Sørlandet i juni 2022.
Les også

Nye Veier-sjefen: – I dag kunne jeg ikke gjort jobben med den masteroppgaven

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.