E16 SANDVIKA

Det blir nok BMO som skal rehabilitere Hamangtunnelen i Bærum

Implenia var det andre firmaet som ville ha dette oppdraget.

Portalen til sørøstre del av Hamangtunnelen.
Portalen til sørøstre del av Hamangtunnelen. Foto: Google Maps
30. jan. 2021 - 11:51

Nylig gikk fristen ut for å levere inn tilbud på rehabilitering av Hamangtunnelen i Sandvika sentrum i Bærum.

Disse to entreprenørene har levert inn tilbud:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
BMO Entreprenør 25.574.580
Implenia 28.972.461

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Hamangtunnelen er en 330 meter lang betongtunnel med tilhørende veiteknisk og elektronisk utstyr. Tunnelen består av ett løp med to motgående felt. 

– Kontrakten tildeles på laveste pris, med oppstart så raskt det lar seg gjøre, forhåpentligvis i løpet av mars, forteller byggeleder Anna Dalsøren Berg i Vegvesenet i en pressemelding.

Spordrift på veg inn i Blixtunnelen fra Ski .
Les også

Må skifte 120 kilometer med kabler i den splitter nye tunnelen

Bonus hvis tidlig ferdig

I forbindelse med arbeidene med lokalveinettet i Sandvika, ble det gjort en tilstandsvurdering av tunnelen. Det viste seg at den var i dårligere forfatning enn ventet. Arbeidene med lokalveinettet skal stå ferdig sommeren 2021. Byggherren har et stort ønske om å få ferdig tunnelen så raskt som mulig. Derfor har prosjektet lagt inn en bonus for tidlig ferdigstilling i kontrakten.

– Ved å legge inn en bonus håper vi entreprenøren blir motivert til å fullføre tidligere enn sluttfristen. Vi vet at lokalbefolkningen begynner å bli utålmodige, og har derfor satt inn de tiltakene vi kan, forteller Dalsøren Berg i meldingen.

Sluttfrist for ferdigstilling av Hamangtunnelen er 1. oktober 2021.

Nye Tana bru i Finnmark ble åpnet i 2020, og er blant bruene som inngår i oppdraget.
Les også

Rambøll kapret ny kontrakt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.