Denne vil kunne ta over 1.250.000 reisende fra E18 årlig

Det eksisterende og i stor grad overbelastede veinettet på E18, Slemmestadveien og Røykenveien, kan avlastes ved at pendlertrafikken til og fra Oslo går over til utslippsfri hurtigbåt.

Hurtigbåt kan bli en effektiv og miljøvennlig alternativ for deler av pendlertrafikken inn og ut av hovedstaden.
Hurtigbåt kan bli en effektiv og miljøvennlig alternativ for deler av pendlertrafikken inn og ut av hovedstaden. Foto: Aero design av Brødrene Aa
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. mars 2021 - 08:54

Det er selskapene Norled, Slemmestad Brygge og Brødrene Aa vil flytte persontrafikken fra E18 over på sjøen. Det skal skje ved å utvikle et nytt transportsystem bestående av elektriske hurtigbåter som går fra områder rundt Oslofjorden og inn og ut av Oslo sentrum. Den nye transportløsningen vil ha en svært positiv miljøeffekt. Pilot-E støtter prosjektet i første fase med 30 millioner kroner.

Elkem er blant de mange norske bedriftene som er råvarebaserte i sin produksjon av silisiumprodukter.
Les også

La mineralene på havbunnen ligge

Omfatter ny teknologi

De tre partnerne går nå sammen for å utvikle et konsept for et helhetlig transportsystem som skal trafikkeres av elektriske og energieffektive hurtigbåter. Hurtigbåtene vil kunne transportere rundt 1.250.000 personer årlig. Prosjektet skal også utvikle ny innovativ infrastruktur knyttet til elektrisk lading, brygger, publikumsfasiliteter og enkel overgang til busser, sykkel og bil, forteller de i en pressemelding.

– Dersom vi klarer å få pendlere til å velge hurtigbåt i stedet for å kjøre bil vil det avlaste veinettet i regionen, redusere støy og ulykker, kutte CO2 utslipp og gi bedre framkommelighet for buss og yrkestrafikk, sier prosjektleder Karolina Adolfsson i Norled.

Seniorrådgiver Elin Ulstad Stokland i Enova får spørsmål fra både rederier, verft, designere og utstyrsleverandører om hydrogen- og ammoniakkstøtteeprogrammene.
Les også

Pengestøtte løser «høna-og-egget»-problem

CO2-reduksjon på 1877 tonn per år

Miljøeffekten fra prosjektet vil være betydelig. Et rutetilbud bestående av elektriske båter med årlig kapasitet på 1.250.000 passasjerer gir en CO2-reduksjon på 1877 tonn per år sammenlignet med hurtigbåter med dieseldrift, og en reduksjon på 4628 tonn per år dersom alternativet er privatbil.

– En hoveddel av prosjektet er knyttet til utvikling av løsninger av energieffektive fartøy som medfører reduserte kostnader, energibesparelse og vektbesparelse på fartøyet. Det vil forskes på nye fartøykonsept og modeller med lav vekt for å kunne utvikle fartøy som kan holde god fart og ha plass til batterier, sier Adolfsson.

Mottaksterminalen for CO2-lageret til Northern Lights er 98 prosent ferdig. Det samme er offshoredelen av lageret. Til høyre i bildet står tankene som skal lagre CO2 før den sendes ut offshore.
Les også

Northern Lights: Har fullført 98 prosent av det første norske CO2-lageret

Starter denne våren

Prosjektet har oppstart våren 2021 og skal være sluttført i 2024. Prosjektet mottar støtte gjennom Pilot-E, som er en samarbeidsutlysning mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Det er bevilget 17 millioner til Norled og Slemmestad Brygge, og 13 millioner til Brødrene Aa til utvikling av de innovative løsningene i prosjektet.

– Norsk maritim næring er virkelig i tet når det gjelder å utvikle innovative, utslippsfrie løsninger med stort skaleringspotensial. Dette prosjektet vil gi et viktig bidrag til å realisere utslippsfrie hurtigbåter, sier Trond Moengen, programsekretær for Pilot-E.

Illustrasjon av FPS Waal - nå døpt H2 Barge 2. Lekteren tarb 190 containere.
Les også

Kutter 3000 tonn CO2 i året

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.