BRUER

Denne brua har hatt trafikk i 190 år. Torsdag åpnet endelig nybrua

Men det skal fremdeles kjøre biler på Lunde bru fra 1829.

Lunde bru er Norges eldste tørrmurte steinhvelvbru som fremdeles er i bruk på offentlig vei.
Lunde bru er Norges eldste tørrmurte steinhvelvbru som fremdeles er i bruk på offentlig vei. Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen
12. aug. 2019 - 14:48

Den tørrmurte natursteinsbrua Lunde bru har vært i drift for ordinær trafikk helt siden den ble bygget for 190 år siden. Og selv om nybrua av tre, stål og betong offisielt åpnet torsdag 8. august, kommer det fortsatt til å gå biltrafikk på gammelbrua, som etter tre års byggetid stor ferdig langs «Den Bergenske kongeveg» over Etna.

Nybrua er en nettverksbuebru av limtre, stål og betong. <i>Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen</i>
Nybrua er en nettverksbuebru av limtre, stål og betong. Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen

– Ja, det bor noen familier langs gamleveien ved brua, så den vil fremdeles være i fylkeskommunal drift, og brøytes om vinteren, sier ordfører Toril Grønbrekk i Etnedal, som har en stilisert utgave av Lunde bru i kommunevåpenet.

Brua er skiltet fra den nybygde delen av fylkesvei 251, og området ved brua kan også brukes som rasteplass for veifarende. Grønbrekk forteller at kommunen har planer om å ruste opp området til et kultursted for kommunen.

– Sigurd Lybekk, forfatteren bak «Bustenskjold»-bøkene, bodde ved brua, og det er en populær badeplass like ved, så vi har lyst til å ta utgangspunkt i det, sier hun til Veier24.

Hellefossbrue erstatter Lune bru på fylkevei 251. <i>Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen</i>
Hellefossbrue erstatter Lune bru på fylkevei 251. Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen

Ny nettverksbuebru

Lunde bru er preget av alderen, blant annet er det nokså store sprekker i hvelvet, som har blitt jevnlig målt av Vegvesenet. Brua er selvsagt vernet, og Riksantikvaren skriver på hjemmesidene sine at på grunn av den krappe svingen på bruas vestside, har brua stadig blitt kjørt inn i av biler som har ødelagt murverket. Rekkverket på den fem meter brede brua består imidlertid av omtrent en meter tykke steinmurer, og har holdt.

Vis mer

Lunde bru er ikke synlig fra nybrua, den 70 meter lange Hellefossbrue. Dette er en nettverksbuebru, med buer i limtre, stag i stål og brudekke i betong. Brua ble påbegynt våren 2018, og har kostet 68 millioner kroner å bygge, inkludert til sammen 1,5 kilometer ny vei i endene av brua.

Stålet i brua er levert fra Tyskland, treet kommer fra Moelven mens betongen er fra Ryfoss Betong i Valdres.

Fylkesordfører i Oppland, Even Alexander Hagen, gjorde det klart under åpningsseremonien at han syntes det var på tide med ny bru.

– På høy tid med ny bru

– Det er andre krav til ei bru i dag enn det var for 190 år siden da Lunde bru ble satt opp, og det er på høy tid at den nå får nyte en roligere pensjonisttilværelse. Lunde bru erstattet i sin tid ei trebru fra 1795, og nå står Hellefossbrue her, hvor det er brukt mye tre i konstruksjonen. Slik sett er ringen sluttet, sa han.

Fylkesordfører i Oppland, Even Aleksander Hagen, stod for den offisielle åpninga av Hellefossbrue med bistand fra ordfører i Etnedal, Toril Grønbrekk (t.h.), og leder av komité for samferdsel og trafikksikkerhet i Oppland fylkeskommune, Anne Thoresen. <i>Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen</i>
Fylkesordfører i Oppland, Even Aleksander Hagen, stod for den offisielle åpninga av Hellefossbrue med bistand fra ordfører i Etnedal, Toril Grønbrekk (t.h.), og leder av komité for samferdsel og trafikksikkerhet i Oppland fylkeskommune, Anne Thoresen. Foto:  Eli Ramstad, Statens vegvesen

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Cato Løkken, trakk fram det unike ved gammelbrua, som nå får avløsning.

– Lunde bru er landets eldste tørrmurte steinhvelvbru som fortsatt er i bruk. Det er på tide den slipper dagens tungtrafikk, sa han, og mente Hellefossbrue er blitt en verdig arvtager.

– Det er ei nettverksbuebru, hvor bæringen i brukonstruksjonen fungerer litt som et sykkelhjul, der stålstagene er eikene og buene er felgen, forklarte Løkken.

Imponerende nok, men kanskje ikke like spennende som gamlebruas historie. Den omfatter både sprengningsforsøk under andre verdenskrig, og en seiglivet mye om at stortyven Ole Høiland på flukt skulle ha gjemt ei flaske full av gullmynter bak en trekantet stein et sted i brua.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.