Det er ”Storstrøm Bridge Joint Venture” (SBJV) som dermed fikk oppdraget med at bygge en ny Storstrømsbro, som forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

SBJV er et konsortium bestående av tre store entreprenørvirksomheter; Itinera, Grandi Livori Fincosit og Condotte. Det sistnevnte selskapet er best kjent her hjemme for kontrakten på deler av Follotunnelen, og at de nå har søkt om konkursbeskyttelse på grunn av selskapets skakkkjørte økonomi. Imidlertid er Condottes eierandel i SBJV blitt redusert til beskjedne 0,01 prosent som følge av den økonomiske situasjon.
Kontrakten på totalentreprisen lyder på 2,1 milliarder danske kroner, på det som blir Danmarks tredje største bru. Første spadestikk forventes å bli tatt i andre halvår 2018, og åpningen av brua for biler skal etter planen skje i 2022, mens jernbanedelen
Fakta om ny Storstrømsbro
Lengde: Ca. 4, km
Seilingshøyde: 26 m
Tårnhøyde: 100m
Tverrprofil: 2 jernbanespor, 2 kjørebaner og 1 g/s-felt
Bredde: Ca. 24 m
Hastighet for biler: 80 km/t
Hastighet for persontog: 200 km/t
Hastighet for godstog: 120 km/t
ÅDT: Ca. 8000
Togtrafik: Ca. 40 passasjertog og opp til 78 godstog pr. døgn
Pris: ca. 4,2 milliarder danske kroner
EU-støtte: 112 millioner. kr.
skal stå ferdig året etter.