De østre portalene til Damsgårdstunnelen.
De østre portalene til Damsgårdstunnelen. (Foto: Google Maps)

Damsgårds- og Nygårdstunnelene skal oppgraderes hver for seg

Kontrakten for å oppgradere Damsgårdstunnelen er nå lyst ut. Oppdraget skal være ferdig høsten 2025, og så skal arbeidet med Nygårdstunnelen starte.

I begynnelsen av desember 2021 lyste Statens vegvesen ut den krevende jobben med oppgradering av to av Bergens mest trafikkerte tunneler: Damsgård- og Nygårdstunnelene på riksvei 555.

Kun AF Gruppen Norge og OneCo Infra søkte om prekvalifisering, og i den vurderingen ble OneCo forkastet.

Dermed sto Statens vegvesen igjen med bare ett selskap som er godkjent for å gi pris på jobben, et oppdrag som ble antatt å ligge på rundt 300 millioner kroner.

I juni i fjor meldte Statens vegvesen i Doffin at konkurransen om tunneloppgraderingen var avlyst, siden det ble for dyrt.

Nå er den opprinnelige kontrakten for begge tunnelene delt opp, og konkurransen om kontrakten for oppgradering av Damsgårdstunnelen er lyst ut.

Damsgårdtunnelen

2342/2360 meter lang, åpnet i 1993

Tunnelprofil: 2 x T9,5

Fri høyde: 4,5 meter

Bredde: 2 x 3,25 m (kjørefeltbredde)

ÅDT 2020: 42.000

Andel tungtrafikk: 9 %

Fartsgrense: 80 km/t, 70 og 50 i utgangen mot øst

Prosjektleder Stig Berg-Thomassen for tunneloppgraderingene i vest i Statens vegvesen, sier dette til Veier24:

– Nå er den forrige konkurransen delt i to kontrakter og det har med kompleksitet å gjøre. Tar vi hver tunnel for seg, så tror vi at det hele blir enklere å forholde seg til, med en mer oversiktlig jobb å gjøre for entreprenørene. I tillegg har vi gjort en del grep i prosjektet, og forsøkt å gjøre hele oppdraget enklere. Vi håper at det vil være god interesse for oppdraget, forteller han.

Arbeidene for Damsgårdstunnelen vil trolig starte i august i år. Vegvesenet vil forberede konkurransen for Nygårdstunnelen når det går mot slutten med Damsgårdstunnelen, som skal være ferdig oppgradert i oktober 2025.

Damsgårdstunnelen skal altså få nye elektriske og styringstekniske installasjoner, samt mye annet. Den ligger i høytrafikkert område i Bergen sentrum. Det vil kreve mye koordinering og omlegging av trafikken.

Hoveddelen av arbeidene skal utføres på natt og bare ett løp kan stenges om gangen. Deler av arbeidet utenfor tunnelene kan foregå på dagtid.

Prosjektet skal være ferdig 18. oktober 2025.

Det er flere delfrister, for eksempel:

  • Sprengning og vann- og frostsikring skal være ferdig 24. januar 2024.
  • Tekniske bygg skal stå ferdige 27. mars 2024.
Dette er en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet vil velge ut inntil fire leverandører å forhandle med.


Vegvesenet holder informasjonsmøte 9. februar. Frist for å melde seg på i konkurransen er 23. februar.

Deretter blir det tilbudslevering og forhandlinger. Frist for innlevering av endelig tilbud blir i mai/juni 2023. Tildeling av kontrakt og etter hvert signering vil trolig skje i juni. og så blir det oppstart i august.

Les også

Forsiden akkurat nå