Asfalt i tunnelen. (Foto: Statens vegvesen)
Bærelag på plass i ny trase på vestsiden av tunnelen. (Foto: Statens vegvesen)
Det er Skanska som er entreprenør på E16 mellom Bagn og Bjørgo. Her feires gjennomslaget i Bagnskleivtunnelen. (Foto: Statens vegvesen)
Her kommer de første gutta gjennom tunnelen. (Foto: Statens vegvesen)
Ny bru i Bagn. (Foto: Statens vegvesen)
Oppbygging i tunellen. (Foto: Statens vegvesen)
Knust tunnelstein på vei tilbake inn på anlegget. (Foto: Statens vegvesen)

Da tunnelborerne i Bagnskleivtunnelen «møttes» 9 . mai hadde de en feilmargin på sju millimeter

– De har gjort en god jobb, sier en fornøyd byggeleder Andreas Rønningen.

E16 mellom Bagn og Bjørgo er et av fem delprosjekter på ny E16 gjennom Valdres. Andreas Rønningen er byggeleder for Statens vegvesen og kan melde om god progresjon.

Milepæl

En stor del av prosjektet er den 4,3 kilometer lange Bagnskleivtunnelen. 9. mai kom gjennomslaget, og dermed kunne mannskapet feire en milepæl.
– Vi har allerede begynt å legge asfalt i halve tunnelen, også er oppstart for vann og frostsikringsarbeider rett rundt hjørnet. Nå kan man i teorien gå hele strekningen Bagn – Bjørgo i ny trase, rapporterer han til veier24. Neste steg for tunnelen er å få skrevet kontrakt for elektroarbeidet. Rønningen forteller at man tar sikte på å få til dette i løpet av juni i år.

Denne kontrakten inneholder leveranser og installasjon av 60 km kraftkabler, 16 km signalkabler, 29 km fiberkabler, 10 km jordledning, 36 nødstasjoner og 1 300 lyspunkter i tillegg til SRO-anlegget. Installasjoner i 7 tekniske bygg inngår også i enterprisen.

LES OGSÅ: El-installasjoner i Bagnskleivtunnelen er utlyst

Statens vegvesen

 Intensivt til høsten

Det jobbes på de fleste steder på delstrekningen i disse dager. Blant annet i Bagn sentrum. Her traues det og bygges ny vei , bruene ferdigstilles med toppdekke, rekkverk, kabelgrøfter og støttemurer. Vegvesenet håper å være ferdig med dette i løpet av sommeren. Samtidig jobbes det på den 6,5 kilometer lange veistrekningen i dagen på vestsiden av tunnelen.  

– Tre kilometer av asfaltarbeidet er ferdig, og vi skal nå i gang
med å sette opp veibelysning i området. Det blir intensiv jobbing med å få på plass de siste tre kilometerne til høsten, forteller prosjektlederen. Det er også mulig at det vil stå igjen en bit til våren neste år.

I prosjektet ligger også totalt fem bruer. Fire av disse er på
plass, mens den siste - en trebru- er under produksjon hos Moelven.

Ferdig neste år

Det er ventet at den offisielle åpningen av strekningen Bagn-Bjørgo vil skje i oktober neste år, men den nye strekningen på vestsiden av tunnelen vil åpnes for trafikk litt etter litt. Dette delprosjektet har en prislapp på 1,44 milliarder kroner. 1,1 milliard av disse betales av staten, mens resten skal hentes inn gjennom bompenger.

Rundt 100 personer jobber med strekningen. 

Første delprosjekt var Fønhus-Bagn som åpnet i desember 2014. Arbeidet med E16 gjennom Valdres ble påbegynt i 2012.

LES OGSÅ: Ny avtale forserer E16-tunnel

Forsiden akkurat nå