NYHETER

Consolvo tar seg av Fredikstadbrua

Consolvo får jobben med å rehabilitere Fredrikstadbrua. Det er klart etter at klagefristen gikk ut i dag uten at den ble benyttet. Kontraktsummen blir 101,9 millioner kroner.

De smale fortauene frister ikke noe særlig. Nå skal brua få ett gang/sykkelfelt som blir dobbelt så bredt. Feltet kommer på høyre side. (Foto: Anders Haakonsen)
De smale fortauene frister ikke noe særlig. Nå skal brua få ett gang/sykkelfelt som blir dobbelt så bredt. Feltet kommer på høyre side. (Foto: Anders Haakonsen) Bilde:
26. okt. 2015 - 12:29

Fredrikstadbrua er en 824 meter lang stålbuebru med et 196 meter langt hovedspenn. Den fører riksveg 110 over Glomma like utenfor Fredrikstad sentrum.

Brua ble åpnet i 1957. Etter 58 års tjeneste tenger den overhaling. Både stål- og betongkonstruksjoner skal overflatebehandles og rehabiliteres. Entreprisen omfatter også tiltak som vil gjøre det letter å ta seg over brua for egen kraft og vanskeligere å ta sitt eget liv fra brua.

Overflatebehandlingen omfatter 2 000 meter hengestenger og 3 500 kvm stålkonstruksjoner utenom buene. På buene er det 10 000 kvm som trenger behandling.

Til betongreparasjonene vil det gå med 55 kbm. Yterligere 17 000 kvm skal overflatebehandles.

 

Smale fortau

Å gå over brua er ikke noen god opplevelse. Det er fortau på begge sider, men de er smale og ikke særlig hyggelige å gå på når bilene passerer i stor fart like ved siden av. Nå skal det bli samme løsning her som på nye bruer - fortauene fjernes og erstattes med et gang/sykkelfelt som blir skilt fra kjørebanen med rekkverk.

Det skal også monteres rekkverk på den siden av brua hvor det ikke blir gang/sykkelfelt. Rekkveket kommer på innsiden av det nåværende. Brua er fredet, derfor må de ytterste rekkverkene beholdes.

For å hindre at folk bruker brua som base for selvmordshopp, skal klatreskjermene skiftes ut. De nye skal dekke hele bruas lengde på begge sider av kjørebanen. Det blir samme standard over hele brua. I dag er det to typer klatreskjermer med forskjellig høyde.

 

Negative opsjoner

Vegvesenet har tre negative opsjoner som kan utløses hvis det skulle vise seg å bli vanskelig å komme i mål økonomisk. En av dem gjelder overflatebehandling av fagverksbuene som bærer kjørebanen.

- Tilstanden er relativt god på store deler av brua, men vi må sannsynligvis behandle hele brua om ikke så mange år, så det kan det være fornuftig å gjøre det nå når vi først er i gang. Vi kan få rust noen steder uten at det blir kritisk, men det er også et estetisk spørsmål, sier prosjektleder Vibeke Larsen i Region øst.

- En annen negativ opsjon gjelder utskifting av lysmaster og de ytterste rekkverkene. De kan vi avbestille og i stedet vedlikeholde det som er der.

- Den siste opsjonen gjelder effektbelysning på fagverksbuene og hengestengene, eventuelt også pilarene. Dette vil bli avbestilt hvis pengene ikke strekker til, sier Vibeke Larsen.

 

175 tonn må vekk

Consolvos folk får god tid på seg. Fristen for fullføre jobben går ikke ut før 1. november 2018. Årsaken er at brua ikke kan stenges. Av de tre kjørefeltene må to være åpne til en hver tid mens arbeidet pågår.

Entreprenøren får en delfrist å forholde seg til, og den er ikke romslig. Allerede innen 1. desember i år må vekten av asfalten på brua være redusert fra 1 000 til 825 tonn. Forklaringen på hastverket er at brua nå har større asfaltvekt enn den er dimensjonert for.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Prosjektet har en kostnadsramme på 200 millioner kroner. Hele beløpet dekkes med riksvegmidler. Kontraktsummen er litt lavere enn byggherreoverslaget, så det er muligheter for at de negative opsjonene ikke blir utløst.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.