Fv. Lan Marie Berg fra Miljøpartiet de Grønne, Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet og Sunniva Holmås Eidsvoll fra Sosialistisk Venstreparti under pressekonferansen om byrådsforhandlingene i Oslo.
Fv. Lan Marie Berg fra Miljøpartiet de Grønne, Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet og Sunniva Holmås Eidsvoll fra Sosialistisk Venstreparti under pressekonferansen om byrådsforhandlingene i Oslo. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)

Nytt byråd i Oslo vil droppe E18 Vestkorridoren og E6 Oslo Øst

Sier nei til store veiprosjekter.

I dag la forhandlingslederne Raymond Johansen (Ap), Lan Marie Berg ( MDG) og Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) fram plattformen for byrådssamarbeid i Oslo, og to store samferdselsprosjekter får svi.

«Porteføljen i Oslopakke 3 er kraftig underfinansiert, og det må i årene fremover gjøres  tydelige prioriteringer. Byrådet mener prosjektene i Oslopakke 3 må bidra til å redusere klimagassutslipp og biltrafikk, og at store veiprosjekter som ikke bidrar til dette, slik som E18 Vestkorridoren og E6 Oslo Øst, ikke kan gjennomføres. Byrådet vil jobbe for strakstiltak på disse strekningene som kan redusere støy og forurensning umiddelbart, som redusert trafikk, bedre støyskjerming, lavere fartsgrense og planting av flere trær,» heter det i plattformen for byrådssamarbeid mellom de tre partiene for perioden 2019-2023.

Men det skal komme flere sykkelveier: Partiene ønsker å fremskynde sykkelplanen slik at 100 kilometer ny eller oppgradert sykkelvei bygges innen 2023.

De tre forhandlingslederne understreket at klimasatsingen er en grunnplanke i den politiske plattformen. I avtalen lover partiene at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030.

– En grønn politikk må være rød for å lykkes, og en grønn politikk må være rød for å vare, sa Johansen.

De tre partiene vil redusere biltrafikken i Oslo med en tredjedel innen 2030 sammenliknet med 2015-nivå, og 20 prosent innen utgangen av 2023.

Partiene vil også jobbe for 60 km/t som fartsgrense på hovedveiene hele året, og de vil søke samarbeid med staten om bedre støyskjerming langs motorveiene.

Dessuten vil de lage en plan for å redusere veikapasiteten i Oslo som omdisponerer areal til gående, syklende, kollektivreisende og byliv.

Men de tre partiene har ikke flertall i bystyret. Ifølge Raymond Johansen har de vært i kontakt med Rødt og Venstre, men ingen avtale er på plass.

Forsiden akkurat nå