PROSJEKTERING

Bygger om gammel jernbanetunnel til ny sykkeltunnel i Bergen

Bybanen Utbygging har tildelt Multiconsult kontrakten med å prosjektere den gamle jernbanetunnelen fra Kronstad til Møllendal til gang – og sykkeltunnel.

Jernbanetunnelen på det gamle Kronstadsporet skal nå bygges om for å bli gang- og sykkeltunnel
Jernbanetunnelen på det gamle Kronstadsporet skal nå bygges om for å bli gang- og sykkeltunnel Foto: Bybanen Utbygging
11. mars 2020 - 12:35

Kontrakten ble signert 6. mars og har en verdi på i overkant av 29 millioner kroner. Prosjekteringen umiddelbart og utføres i løpet av 2020. Prosjekteringen inkluderer også en uttrekkstunnel for BaneNor som skal gå under Drevelin-bygget i Møllendalsbakken.

– Dette er et spennende og utfordrende oppdrag for oss, og vi ser frem til å bidra til å gjøre om jernbanetunnelen til en ny gang- og sykkeltunnel som vil gjøre det enklere å komme seg frem. Nå gleder vi oss over tildelingen og ser frem til å starte prosjektet, sier oppdragsleder i Multiconsult Christian Frank i en pressemelding.

Roger Skoglie, direktør Bybanen Utbygging og direktør Kari Sveva Dowsett i Multiconsult ved signeringen av kontrakten nylig. Foto: Multiconsult

Tunnelen mellom Kronstad og Møllendal er 470 meter lang. Den skal gi gang- og sykkelvei mellom Bergen sentrum og undervisningsmiljøet på Kronstad, og videre til sykkelveinettverket over Mindemyren til Bergen sør og til Fyllingsdalen.

Siste godstog gjennom Kronstadtunnelen gikk så sent som i 2019.

Forberedende arbeider med å utvide tunnelen starter i mars. Gang- og sykkeltunnelen er forventet ferdigstilt samtidig som Bybanen til Fyllingsdalen, i 2022/23.

Les også

Les mer om:
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.