Entreprenør Christie & Opsahl AS er i full gang med byggingen av ny og moderne kai til erstatning for den gamle og utdaterte. Den nye ferjekaibrua blir på 9 x 18 meter. I tillegg bygges det en tilleggskai på 75 meter.
-Det går egentlig veldig smertefritt og greit. Vi har en dyktig entreprenør som har bygd ferjekaier før, så fremdriftsplanen holdes samtidig som trafikken flyter bra. Det sier Statens vegvesens prosjektleder, Marianne Nærø, til Våre Veger.
Den nye ferjekaia bygges ved siden av og over den gamle, og mye av arbeidet pågår om natta. I en periode i november må trafikken legges om når den nye ferjekaibrua skal monteres på plass. Det kan ta opptil 21 dager, men Nærø håper denne perioden kan gjøres kortere. Trafikken fra Liabygda til Stranda må da flyttes til Linge ferjekai, slik at ferjeturen over fjorden blir en god del lengre. I april skal anleggsarbeidene være ferdig og sambandet Liabygda-Stranda er da klargjort for bredere og mer moderne ferjemateriell enn dagens.