PROSJEKTER

Bygger 44 kilometer E6 på 41 måneder: I dag åpnet den første strekningen

Nye Veiers er ferdig med sin andre strekning noensinne i Norge: 12 kilometer firefelts E6 mellom Kolomoen og Kåterud.

Bak Nye Veiers prosjektdirektør, Øyvind Moshagen, strekker den nye E6-strekningen seg fra Stange mot Kåterud i retning Hamar.
Bak Nye Veiers prosjektdirektør, Øyvind Moshagen, strekker den nye E6-strekningen seg fra Stange mot Kåterud i retning Hamar. Foto: Bjørn Olav Amundsen
8. okt. 2019 - 10:35

De første 12 kilometerne av Nye Veiers E6-prosjekt ble åpnet av samferdselsminister Jon Georg Dale i formiddag. Dermed er første del av firefeltsutbyggingen mellom Kolomoen og Moelv tatt i bruk, og Nye Veiers prosjektdirektør Øivind Moshagen er både stolt og fornøyd i intervjuet han har gjort med bransjemagasinet Våre Veger, som har omtalt veiprosjektet i sitt siste nummer:

Uthuskrysset i Stange , der fylkesvei 24 krysser over den nye E6-strekningen. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Uthuskrysset i Stange , der fylkesvei 24 krysser over den nye E6-strekningen. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

– I Innlandet bygger vi nå 44 kilometer firefeltsvei fra Kolomoen til Moelv på 41 måneder, regnet fra kontraktssignering. Der er det ingen som slår oss, selv om hastigheten ikke er noe mål i seg selv. En holdbar og trygg vei er det viktigste, sier han til bladet.

12 kilometer vei fra Kolomoen til Kåterud rett sør for Hamar er altså utbygd til motorvei i løpet av to år. Denne strekningen åpner nå i begynnelsen i oktober. Resten av Hæhres kontraktstrekning, Kåterud-Arnkvern på sju kilometer, åpner sommeren neste år. I 2020 åpner også Veidekkes nye E6-strekning fra Arnkvern til Moelv.

– Det har vært godt og ryddig arbeid på denne strekningen, en totalentreprise i beste ånd, vil jeg si. Vi har hatt et godt samarbeid med entreprenøren, og et bra forhold til naboene, det har vært få klager fra dem, sier Moshagen.

Noen skjær i sjøen

 – Det har vært store skjær i sjøen, men de har vi brutt ned og løst, sier han.

Den mest krevende tekniske utfordringen i prosjektet har vært forekomster av alunskifer – en problematisk bergart, og velkjent på Hedemarken. Her kom entreprenør Hæhre med gode forslag til løsninger, ifølge Nye Veier. Linja ble hevet slik at veiprosjektet kom over området med alunskifer.

– Slik er det med store prosjekter: Det dukker alltid opp ting som må løses, og det er vel det som er litt spennende også. Da er det viktig å lage planer for å løse utfordringene, og det har vi fått til på alle områder, forteller Moshagen.

– Her har vi hatt en reguleringssak som var krevende. Og altså alunskiferproblematikken, som var det mest teknisk utfordrende. Ellers er det bra grunnforhold, og som forventet. Generelt har det vært god prosjektering og tett og god gjennomføring, sier Moshagen.

Diger asfaltjobb 

Vis mer

Nå på tampen har det dreid seg mye om asfalt.

– Asfaltleggingen er litt prisgitt været, men det ser bra ut så langt. Og jeg vet ikke om noe større produksjons- og utleggingsprosjekt av asfalt til vei nå. Her legges det 300.000 tonn på ett år, sier Moshagen.

– Jeg tror ikke det er mulig å bygge vei raskere enn det vi har gjort her. Men så har vi riktignok hatt snille vintre også, sier han.

Strekningen får det som Moshagen kaller den mest avanserte belysningen som er brukt på en motorvei i Norge. Det er LED-lys, såklart, som styres fra en sentral, og lysene kan dermed dimmes. Styringssystemet melder fra om det er feil på en spesifikk armatur. Og det hele betyr redusert utslipp og redusert strømforbruk.

De nye veiene ventes å få stor betydning for vekst og utviklingsmuligheter i Mjøsregionen, og også selve utbyggingen har store ringvirkninger i regionen. Fra over halvparten av kommunene i det nye fylket Innlandet er det ett eller flere firmaer som er involvert i prosjektet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.