Bussene i Drammen og Nedre Eiker går over til strøm - 30 busser blir byttet ut
(Foto: Brakar)

Bussene i Drammen og Nedre Eiker går over til strøm - 30 busser blir byttet ut

Kollektivselskapet Brakar skaffer 15 nye hurtigladestasjoner for bussene i Drammen og Nedre Eiker.

En av batteribussene som nå tas i bruk på linje 51 mellom Drammen og Mjøndalen.
Med 29 millioner kroner i Enova-støtte kan Brakar skaffe 15 nye hurtigladestasjoner for bussene i Drammen og Nedre Eiker, forteller Enova i en pressemelding.

Sju linjer blir helelektriske

– Vi setter nå i drift våre seks første elektriske busser. Med støtten vi nå får fra Enova blir det mulig for oss å satse elektrisk i enda større skala. Sju nye linjer vil bli helelektriske, og i alt får vi rundt tretti elbusser i flåten vår, sier Brakars administrerende direktør Terje Sundfjord.
Enova jobber for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og mener at elektrifisering av kollektivtrafikken er en av de nødvendige endringene på veien dit:
– Det finnes rundt 16 000 busser i Norge i dag, og svært få av disse er elektriske. For å få til et skifte er det viktig at noen går foran og prøver ut elbusser i såpass stor skala som dette, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova. – Prosjektet til Brakar vil lære oss mye, ikke bare om påliteligheten til teknologien i praksis, men også hvordan sjåfører og passasjerer opplever elbussene. Dette er kunnskap som vil være av interesse også for andre kollektivselskaper og busselskaper.


Bidrar til Norges klimamål

– For å nå norske klimamål må vi ha teknologi for nullutslipp i alle delene av transporten. Regjeringens mål er at alle nye bybusser skal ha null utslipp eller bruke biogass fra 2025. Dette prosjektet i Drammen er et godt eksempel på et samarbeid som kan føre oss til målet. Det viser også at regjeringens bevilgning til Enova har store miljøeffekter over hele landet. Slike prosjekter vil jeg gjerne se mer av, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.
Dyrere i innkjøp – billigere i drift
Elektriske busser er fortsatt betydelig dyrere å kjøpe enn dieseldrevne alternativer. Samtidig er de billigere i drift.
– Vi forventer at med større produksjonsvolum, godt hjulpet av tidlige initiativer som i Drammen, vil merkostnaden i innkjøpene i løpet av få år bli såpass lav at det vil lønne seg å velge elbusser selv uten støtte fra oss, sier Nakstad i Enova.

Forsiden akkurat nå