E16 ARNA-STANGHELLE

Budsjettforliket gir planleggingsmidler til E16 Arna-Stanghelle

Vestlendingene  har grunn til å glede seg i dag. Budsjettforliket mellom regjeringspartiene og SV har funnet plass til 200 millioner kroner, slik at planleggingen av prosjektet kan fortsette.

Statsminister Jonas Gahr Støre fra Arbeiderpartiet, Trygve Slagsvold Vedum fra Senterpartiet og Audun Lysbakken fra SV på pressekonferanse i vandrehallen på Stortinget om stadsbudsjettet 2023
Statsminister Jonas Gahr Støre fra Arbeiderpartiet, Trygve Slagsvold Vedum fra Senterpartiet og Audun Lysbakken fra SV på pressekonferanse i vandrehallen på Stortinget om stadsbudsjettet 2023 Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. des. 2022 - 11:48

Enigheten om statsbudsjettet innebærer at Statens vegvesen kan fortsette planleggingsarbeidet for den viktige strekningen E16 mellom Arna og Stanghelle, en vei som av mange blir karakterisert som landets verste veistrekning.

I regjeringens opprinnelige budsjettforslag var dette prosjektet, i likhet med oppstart av alle andre nye veiprosjekter i 2023, utsatt som følge av innsparingstiltakene for å holde kostnadsveksten nede.

Det resulterte i et massivt press fra Vestlandet, der også representanter fra politiet, forsvaret og helsevesenet deltok i å målbære de trafikkfarlige forholdene som råder på strekningen.

Fikk det de ba om

Katrine Sælensminde Erstad.
Katrine Sælensminde Erstad.

Prosjektleder Katrine Sælensminde Erstad sier til Veier24 at Statens vegvesen har bedt om 200 millioner for å kunne fullføre de forberedende arbeidene med prosjektet, og at de nå er fornøyd med at det er på plass.

– Det betyr at prosjekteringen kan fortsette. Det samme gjelder gjenstående grunnerverv, flytting av høyspentanlegg, arkeologiske arbeider og ellers stort og smått som skal på plass i denne fasen av et veianlegg.

Katrine Sælensminde Erstad forteller at alt dermed ligger til rette for at Stortinget kan foreta en investeringbeslutning i løpet av 2023.

– Dersom dette kommer på plass, vil de første entreprisene kunne lyses ut allerede til neste år, forteller hun.

På Samferdselsdepartementets budsjett er det ellers ikke de store endringene i forhold til det opprinnelige forslaget for statsbudsjett. Forliket med SV innebærer at 50 millioner kroner i ubrukte midler til tilskudd i byområder er inndratt. 

Verre er det for Nye Veier, som har fått inndratt driftskreditt tilsvarende 900 millioner kroner. 

Barometer for grønn omstilling av skipsfarten er på rødt nivå, vise 2023-utgaven av DNVs årlige vurderinger. Pila flytter seg over på rødere og røder enivå for hvert år.
Les også

Grønn skipsfart: Ekstremt dårlig tid for klimamål

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.