Disse prosjektene er omfattet av forslaget:
Riksveg 4 Reinsvoll – Hunndalen, i Oppland.
Bompengeselskapet har en gjeld på 10 millioner kroner. Innkrevingen av bompenger skulle etter planen avsluttes i 2014.
Riksveg 9 Setesdalen, i Aust-Agder
Bompengeselskapets har en gjeld på 15 millioner kroner. Innkrevingen av bompenger skulle etter planen avsluttes i 2018.
Riksveg 5 Fatlaberget, i Sogn og Fjordane
Bompengeselskapet har en gjeld på 60 millioner kroner. Innkrevingen av bompenger skulle etter planen avsluttes i 2025.
E39 Astad – Knutset, i Møre og Romsdal.
Bomengeselskapet har en gjeld på om lag 150 millioner kroner. Innkrevingen startet i juni 2013 og skulle etter planen avsluttes i 2023.
E6 Møllnes - Kvenvik - Hjemmeluft (vest for Alta), i Finnmark.
Bompengeselskapet har en gjeld på om lag 200 millioner kroner. Prosjektet vil bli åpnet for trafikk i desember 2013. Etter planen skulle det kreves inn bompenger fram til 2028. Regjeringen forslag innebærer at det ikke blir innkreving av bompenger i dette prosjektet.
Innkreving av bompenger på de fire førstnevnte prosjektene vil fortsette fram til 1. februar 2014, for å dekke kostnader til avvikling av innkrevingen.
Dersom det er midler igjen vil disse blir brukt til å slette deler av bompengegjelden på prosjektet Rv 19 Kirkebakken – Re grense, i Vestfold
Bompengeselskapet har en gjeld på 303 millioner kroner. Etter planen skal det kreves inn bompenger fram til 2022. Det foreslås å nedbetale 50 millioner kroner av gjelda, og dette gir nedgang i bompengetaksten på 6 kroner for lette kjøretøy og 12 kroner for tunge kjøretøy. Nedbetalingen forutsetter at det er igjen midler av bevilgningen på 500 millioner kroner når gjelda er innfridd i de fem andre prosjektene.
Øker bevilgningene
- Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til veg og jernbane over statsbudsjettet for 2013 med i alt 750 millioner kroner. Av dette er 500 millioner kroner foreslått til å nedbetale gjeld i fem bompengeprosjekter der trafikken er lav og innkrevingskostnadene er høye. Forslaget betyr at innkrevingen av bompenger i fire av disse prosjektene vil bli avsluttet tidligere enn opprinnelig forutsatt og at det i ett prosjekt ikke blir innkreving av bompenger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Mer til vedlikehold
I forslaget, som ble lagt fram i statsråd i dag, er det ellers foreslått 100 millioner kroner til Statens vegvesen for å dekke ekstra kostnader til vedlikehold på riksvegnettet. Beløpet omfatter deler av de kostnader som Statens vegvesen har hatt som følge av flommen på Østlandet i mai i år og som følge av brannen i E16 Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane i august i år. Beløpet skal brukes slik:
- 50 millioner kroner til områder med særlig store ekstrakostnader som følge av flommen på Østlandet, fordelt med 30 millioner kroner til Hedmark og 20 millioner kroner til Oppland.
- 50 millioner kroner til reparasjonsarbeid og andre tiltak etter brannen i Gudvangatunnelen.
10 mrd til infrastrukturfondet
Regjeringen vil opprette et infrastrukturfond på 100 milliarder kroner som skal bygges opp over inntil fem år. Avkastingen skal øremerkes statsbudsjettet til veg-, jernbane- og kollektivnettet og til bredbånd og IKT-infrastruktur, for å sikre forutsigbar og varig finansiering.
Regjeringen foreslår et kapitalinnskudd på 10 milliarder kroner til fondet i 2013. Sammen med forslaget til bevilgning for 2014, vil fondet allerede til neste år være på 30 milliarder kroner. Fondskapitalen vil gi grunnlag for avkasting fra fondet i 2015.
Regjeringen vil i statsbudsjettet for 2015 komme tilbake med forslag til hvordan midlene skal fordeles mellom de ulike formålene.