Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, statsråd Jon-Ivar Nygård og ordfører Vibeke Stjern åpnet den nye robotsveisede Frønes bru.
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, statsråd Jon-Ivar Nygård og ordfører Vibeke Stjern åpnet den nye robotsveisede Frønes bru. (Foto: Per Kollstad)

Brua som kan komme til å revolusjonere norsk og internasjonal brubygging

Ny norskutviklet teknologi som er brukt for å bygge den 65 meter lange Frønes bru på Fosenhalvøya i Trøndelag, kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging.

Torsdag kuttet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård snora på den nye gang- og sykkelbrua i Åfjord kommune. Den nye robotsveise-teknologien gjør stålbruer billigere og kutter CO2-utslipp i produksjon. Det gir nye muligheter for norsk industri.

Med en hastighet på opp mot 4,2 meter i minuttet har seks roboter lasersveiset tre bruelementer på 22 x 5,5 meter. Deretter ble de fraktet sjøveien på lekter fra fabrikkhallen til Prodtex i Vanylven i Møre og Romsdal. Den siste strekningen gikk på lastebil før de ble montert.

Frønes bru er den første brua som er bygd med den norskutviklede teknologien. Den moderne sveisemetoden for bruer er et resultat av et forskningssamarbeid mellom Statens vegvesen og Prodtex med støtte fra Innovasjon Norge. Det Norske Veritas og Vitec AS i Verdal har også deltatt.

Les også

Kan betyr milliardkutt på en enkelt bru

Statens vegvesen og Prodtex har videreutviklet kjent teknologi som brukes i skips- og verftsindustrien og i bilindustrien. Resultatet kan kutte kostnadene med inn til en milliard kroner på de største bruene på Ferjefri E39, som brua over Bjørnafjorden på E39 Hordfast og Julsundbrua på E39 Ålesund-Molde.

Den 5,5 kilometer lange brua over Bjørnafjorden blir verdens lengste flytebru. 110.000 tonn stål skal sveises. Det skal lages et enormt antall like deler i stål som skal sveises. Med den nye sveisemetoden vil dette arbeidet gå mye raskere enn tradisjonell sveising. Kvaliteten blir også bedre.

Nye Frønes bru er en brurevolusjon som kan påvirke bruproduksjonen i både inn- og utland fremover. Foto:  Per Kollstad

Åpner for produksjon i Norge

Det kreves langt mindre energi til lasersveising enn tradisjonell sveising. Det gir mindre utslipp av CO2 under produksjon. Den nye teknologien åpner også for produksjon i Norge stedet for at arbeidet skjer i lavkostland, med påfølgende lang og energikrevende transport hjem til brustedet i Norge. Store bruer som Hardangerbrua og Hålogalandsbrua ble laget i Kina. 

- Frønes bru kan bane vegen for en svært spennende utvikling av nye og langt større bruer i Norge, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

I gang med flere

Prodtex er allerede i gang med å produsere en ny lasersveiset bru. Ya bru på riksvei 3 i Tynset, nord i Østerdalen, er 48 meter lang. Den blir den første kjøretøybrua som er produsert med den nye teknologien.

Vegvesenet har også skrevet under avtale med Prodtex for Elverhøy bru på riksvei 70 i Sunndal.

Les også

Forsiden akkurat nå