Bru på 30 000 tonn ble skjøvet på plass: Tre meter i timen

Med en «hastighet» på tre meter i timen klarte tyske ingeniører å skyve en nesten 1000 meter lang bru hele 20 meter.

Den gamle brusa til høyre, mens den nye til venstre ble skjøvet på plass
Den gamle brusa til høyre, mens den nye til venstre ble skjøvet på plass Foto: Michael Neumann (Straßen.NRW)
Av Terje I. Olsson
2. aug. 2022 - 10:54

Lennedalsbrua (Lennetalsbrücke) er en viktig del av Autobahn A45 mellom Frankfurt (Main) og Dortmund i delstaten Nordrhein-Westfalen. Den gamle brua ble bygd i 1967 og var nå så nedslitt at det ikke var mulig å tenke reparasjoner og vedlikehold. Den måtte ganske enkelt rives og gi plass til en helt ny bru.

Arbeidene på brua startet allerede i 2013 og planlagt byggetid var 4,5 år, men som så mange andre byggeprosjekter i Tyskland, ble også dette forsinket.

Først høsten 2021 ble den nye brua åpnet og satt under trafikk.

Trafikken skulle gå som normalt

Lennedalsbrua er en viktig del av Autobahn A45 mellom Frankfurt (Main) og Dortmund i delstaten Nordrhein-Westfalen.
Lennedalsbrua er en viktig del av Autobahn A45 mellom Frankfurt (Main) og Dortmund i delstaten Nordrhein-Westfalen.

Men hvordan erstatter man en seksfelts motorvegbru på 979,5 meter når ett av kravene er at trafikken (ÅDT > 90.000) skal gå så normalt som mulig? Løsningen som byggherre Autobahn Westfalen GmbH og entreprenøren HOCHTIEF Solutions kom fram til kan kanskje betegnes som skyvebru.

Lennedalsbrua som krysser elven Lenne, en jernbanestrekning, en fylkesveg, en kommunal veg samt et mindre industriområde, var opprinnelig bygd som to separate byggverk, ett byggverk i hver retning.

Dette holdt man fast ved og startet bygging av provisoriske pilarer for to overbygninger med hver 18,25 meter brede stålbetongdekker.

Da dette var ferdig, ble trafikken fra den gamle brua ledet over til den nybygde delen som hadde plass til to felt i hver retning pluss eget spor for utrykningskjøretøyer.

Den nye Lennethalbrûcke er en koloss på over 30.000 tonn i 979,5 meters lengde. <i>Foto:  Straßen.NRW</i>
Den nye Lennethalbrûcke er en koloss på over 30.000 tonn i 979,5 meters lengde. Foto:  Straßen.NRW

30.000 tonn skal skyves

Med trafikken over på den nye delen av Lennedalsbrua kunne så gamlebrua rives og erstattes av en ny «tvillingbru», og da startet den store utfordringen.

Den første halvdelen av brua skulle nå skyves på plass inntil den andre halvdelen, en koloss på over 30.000 tonn i 979,5 meters lengde.

Et team på over 60 ingeniører fra Hochtief hadde delt inn brua i 15 avsnitt med to pilarer som med hjelp av hydraulske pumper kunne skyves vertikalt inntil den andre halvdelen av brua.

– Vi skjøv brua samtidig på alle 15 punkter. Toleransen var på millimeternivå, hvert håndgrep måtte passe, sier prosjektlederen Jan Felgendreher fra Hochtief i en video om prosjektet.

 Flere «skyvebruer» kommer

Byggherren selv, direktør Elfriede Sauerwein-Braksiek fra Autobahn GmbH Westfalen, slår fast at brua og den anvendte skyveteknikken, er noe helt nytt for Tyskland.

– At den nye skyveteknikken var så vellykket, vil få følger for kommende prosjekter, sier hun.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.