Fergesambandet på riksvei 13 i Jøsenfjorden i Rogaland skal utstyres med verdens første hydrogen-elektriske ferger. Den lokale brannsjefen er bekymret over farene.
– Hydrogen er lett antennelig, og jeg er bekymret for dette i kombinasjon med batterier. Jeg frykter at noe skal ta fyr, enten av seg selv eller på grunn av en bilbrann om bord, sier brannsjef Johan Mjølhus i Hjelmeland til Stavanger Aftenblad.
Han etterlyser informasjon ettersom det er bestemt at det fra 1. mars neste år skal verdens første hydrogen-elektriske ferge settes inn i trafikk i Jøsenfjord-sambandet på riksvei 13 mellom Hjelmeland-Nesvik-Ombo. Halvparten av tiden skal ferga gå på hydrogen, halvparten på strøm.
Mjølhus viser til tre hendelser, den ene der en dieselbil tok fyr inne i parkeringshuset på Sola og ødela 1.300 biler, den andre der en fyllestasjon for hydrogen eksploderte i Sandvika og den tredje der elferga MF «Ytterøyningen» begynte å brenne i batteripakken i Kvinnherad i fjor.
Teknisk direktør i Norled, Sigvald Breivik, sier det lokale brannvesenet vil bli invitert arbeidsmøter og lover at de nye fergene etter planen skal være minst like trygge som tradisjonelle ferger.
– Dette er et nybrottsarbeid, og vi jobber med sikkerhetsanalyser rundt løsningene. Her blir det masse nytt. Vi har enorm respekt for hydrogengassen, som alle vet kan eksplodere, sier Breivik.