Jon Georg Dale erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene
Jon Georg Dale erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene (Foto: Lise Åserud / NTB scanpix)

Bompenger

Bomselskapenes kostnader stiger - bruker penger på «fest og moro», mener Dale

Regjeringens bompengereform skulle gi store besparelser i administrasjon og rentekostnader, men nye tall viser at kostnadene stiger.

Reformen kuttet antall bomselskap i Norge fra rundt 60 til 5 regionale selskaper for å gi mer penger til vei. Men de siste tallene fra Statens vegvesen viser at kostnadene har steget fra 2017 til i fjor, melder NRK.

Samlet driftskostnad steg med 13 millioner kroner, ifølge rapporten «Foreløpige tall for bompengeinnkreving 2018». Også bomselskapenes gjennomsnittlig lånerente har steget, fra 2,85 til 2,95 prosent fra 2017 til i fjor.

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) legger skylden for manglende besparelser på bomselskapenes eiere, fylkeskommunene. Også hans statsrådetterfølger, Jon Georg Dale (Frp), erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener pengebruken i bompengeselskapene er «uvettig» og raser mot at selskapene bruker penger på «fest og moro».

– Det er ikke bare gal pengebruk, det er hinsides pengebruk, sa Dale til NRKs Politisk valgkvarter tirsdag morgen.

Der ble han spurt ut om regjeringens bompengereform, som skulle gi store besparelser i administrasjon og rentekostnader, blant annet ved å kutte antall bomselskap i Norge fra rundt 60 til 5 regionale selskaper. Nye tall viser i stedet at kostnadene har steget med 13 millioner kroner fra 2017 til i fjor, melder NRK.

Administrerende direktør Marius Maske i bompengeselskapet Vegamot i Midt-Norge sier at de er en liten organisasjon med en liten ledelse, og at det derfor ikke er så mye å spare.

I Bergen sier sjefen for bomselskapet Ferde, som dekker Vestlandet og hele kysten ned til Agder, at driftskostnadene nå er «omtrent de samme» som før reformen.

Forsiden akkurat nå