DRIFT OG VEDLIKEHOLD

BMO Tunnelsikring har laveste tilbud på Haukanestunnelen

Men det er ikke sikkert finansieringen holder til å få gjennomført rehabiliteringen.

Haukanestunnelen på fylkesvei 49 (tidligere nummer 7) skal rehabiliteres, dersom finansieringen av prosjektet kommer på plass.
Haukanestunnelen på fylkesvei 49 (tidligere nummer 7) skal rehabiliteres, dersom finansieringen av prosjektet kommer på plass. Foto: Google Maps
24. okt. 2019 - 09:13

BMO Tunnelsikring hadde den klart laveste prisen da tilbudene på rehabiliteringen av Haukanestunnelen på fylkesvei 49 et par mil øst for Bergen ble åpnet 17. september. Men selv om deres tilbud på drøyt 55 millioner kroner var 17 millioner kroner lavere enn nærmeste konkurrent, har firmaet fremdeles ikke blitt tildelt kontrakten.

– Det har ingenting  gjøre med selve tilbudet eller kvalifikasjonene til bedriften, men skyldes at det fremdeles ikke er avklart om finansieringen av prosjektet holder til å gjennomføre rehabiliteringen av tunnelen, forteller prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen til Veier24.

Selv om Vegvesenet har stått for anbudskonkurransen er det det nyopprettede Vestland fylke som fra nyttår vil være byggherre og skal betale for utbedringsarbeidene.

Lykkebø regner med at det fremdeles vil gå en ukes tid før det blir avklart om finansieringen kommer på plass, slik at man kan gå videre med prosjektet ut i fra de innkomne tilbudene.

Det er tre entreprenører som har levert tilbud på prosjektet:

Entreprenør Tilbudspris ekskl. mva
BMO Tunnelsikring 55.366.304
Scanmatic Elektro 77.282.021
Mesta 93.600.986

Den 634 meter lange Haukanestunnelen fra 1981 står foran omfattende utbedringsarbeider. Etter planen skal det tettes vannlekkasjer og utføres bergsikring i hele tunnelen, i tillegg til at det skal etableres nytt overvannanlegg, og installeres ny strømtilførsel og nytt elektronisk utstyr.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.