NYHETER

BMO leder i Svartistunnelen

7 entreprenører har meldt sin interesse for å oppgradere Svartistunnelen i Nordland. Det laveste anbudet er gitt av BMO Tunnelsikring fra Kongsberg. Det er på 12,045 millioner kroner.

BNO Tunnelsikring ligger best an til å få kontrakten på oppgradering av Svartistunnelen. (Foto: Google)
BNO Tunnelsikring ligger best an til å få kontrakten på oppgradering av Svartistunnelen. (Foto: Google)
13. mars 2014 - 08:30

Ledelsen er relativt trygg. Nr. to ligger over 14 prosent høyere. Det er HJH fra Mo i Rana, som vil ha 13,788 mill. for jobben. Videre nedover listen er det jevnt. Mesta vil ha 13,803 mill., Veidekke vil ha 13,973 mill. og Gjerden Fjellsikring fra Lardal vil ha 14,688 mill.

De to siste anbyderne er AF Gruppen (15,125 mill.) og Betongrenovering Drift fra Narvik (18,294 mill.).

Svartistunnelen ligger i Meløy kommune i Salten. Den er hele 7,6 km lang og var en gang Nordens lengste vegtunnel. Dens oppgave er å  føre fylkesveg 17 under isbreen den er oppkalt etter.

Tunnelen er sikret mot vann og frost med PE-skum, men det går ikke helt ned til bankettene. Dette skal nå rettes på. All ny PE-skum skal sikres mot vann og frost med sprøytebetong. Entreprisen omfatter også brannsikring av noe gammelt PE-skum.

Den som får kontrakten skal også sette opp bolter for ny kabelbru for belysning og ventilasjon. Boltene skal stå med tre meters mellomrom. Montering av kabelbrua inngår i en egen entreprise som omfatter utskifting av elektriske installasjoner i tunnelen.

- Det elektriske anlegget skal oppgraderes slik at det tilfredsstiller EU-forskriftene. De gjelder for alle nye tunneler og for gamle tunneler med en ÅDT høyere enn 4 000. Trafikken gjennom Svartistunnelen er mye mindre enn det, men Vegvesenet har valgt å gi tunnelen EU-standard fordi den er så lang og fordi tverrsnittet er mindre enn ønskelig, sier byggeleder Edward Pegg i Statens vegvesen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.