Fra venstre mot høyre. Dag Aas, Spenncon Rail AS. Asbjørn Hermstad, Spenncon AS. Lars Petter Lund, Spenncon Rail AS, Kees Quartel, Spanbeton B.V. John-Erik Reiersen, Betongelementforeningen. Ytterst til høyre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen,.
Fra venstre mot høyre. Dag Aas, Spenncon Rail AS. Asbjørn Hermstad, Spenncon AS. Lars Petter Lund, Spenncon Rail AS, Kees Quartel, Spanbeton B.V. John-Erik Reiersen, Betongelementforeningen. Ytterst til høyre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen,.

Betongelementforeningen i møte med statsråden

Både Betongelementforeningen og Vegdirektoratet fikk skryt av samferdselsministeren for sine utviklingsprosjekter innenfor betongteknologi.

Det var Betongelementforeningen og Spenncon Rail AS som i går hadde møte med Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og representanter fra Vegdirektoratet. Betongelementindustrien presenterte hvordan næringen kan bidra til å øke samfunnsnytten i vegprosjektene. Solvik- Olsen fikk vite om utviklingsprosjektene bransjen har gjennomført sammen med Vegdirektoratet og AVINOR de siste årene.

 

Brubjelker og kulverter

Det gjelder de nye brubjelkene som er på vei inn i markedet, om prefabrikkerte flyplassdekker og nye kulvertsystemer som allerede er tatt i bruk. Bransjen forklarte hvordan næringen kan bidra til mer vei for pengene, og hvordan det kan gjøres med reduserte miljø og klimagassutslipp.

Ved å produsere bru- og kulvertelementer i fabrikk og montere de på byggeplass reduseres byggetiden, materialbruken og utslippene av klimagasser. Samferdselsministeren ga bransjen og Vegdirektoratet skryt for utviklingsprosjektene som har gitt nye kulvertløsninger og de nye brubjelkene som er på vei inn i markedet.

 

Forventer økt elementbruk

Betongelementforeningen var i etterkant fornøyd med møtet, og mener det er viktig at samferdselssektoren bruker betongelementer i de store utbyggingsprosjektene  fremover.

I sammenlignbare land brukes det betongelementer i større omgang enn i Norge. Bransjen forventer  å se den samme positive utviklingeni elementbruken i Norge som i våre naboland.

Det er flere grunner til dette, de viktigste fordelene er miljøeffektene og en raskere og mer industriell produksjon som gir prosjektene forutsigbarhet. Statens vegvesen og Nye Veier har en målsetting om å redusere klimagassutslippene i prosjektene, når mye av produksjonen flyttes inn i fabrikk bidrar det til lave utslipp på byggeplass.

Slanke betongelementkonstruksjoner utnytter betongen bedre, "less is more" beskriver effekten av mindre materialbruk og mer funksjon. Den sterkt økende interesse for betongelementer til samferdselssektoren er merkbar ute hos betongelementprodusentene, bransjen mener dette er et viktig bidrag for å øke samfunnsnytten i norske vegprosjekter.

Forsiden akkurat nå