Prosjektleder Kristina Nevstad og byggeleder Ingar Walbø i Statens vegvesen er fornøyd med gjennomføringen av Stette­tunnelen. (Bilde: Kjell Herskedal)
Brede banketter på begge sider i Stettetunnelen. PE-skum dekket med åtte cm. armert sprøytebetong i tunnelhvelvet (Bilde: Kjell Herskedal)
Vasto Anlegg i Skodje har gjort en solid innsats på Stettetunnelen. Fra v. Lars Even Stokke, Joakim Valde, Sindre Witsø og Jan Erik Witsø. (Bilde: Kjell Herskedal)

Stettetunnelen åpnet:

Betalt åtte år før tida

Stettetunnelen i Skodje på Sunnmøre ble åpnet med høytidelig snorklipping 7. september.

  • Prosjekter

Stettetunnelen

Strekning: Fylkesveg 661 i Møre og Romsdal

Lengde: 420 m.

Pris: 77,5 mill. kr. inkludert bru og veger

Finansiering: Bompengefinansiert

Hovedentreprenør: Implenia AS 

Både ordføreren i Skodje, Terje Vadset og ordføreren i Haram, Svein Harsjøen, var på plass sammen med noen av de som har bygd tunnelen. Førstnevnte ordfører takket for tunnelen og sistnevnte klippet snora.

 

Raskt betalt

Tunnelen er en del av et større prosjekt til 170 millioner kroner som er finansiert gjennom bompenger. Prosjektet ble nedbetalt åtte år tidligere­ enn beregnet. Bommen ble revet i fjor, ett år før Stettetunnelen ble åpnet.

Om det er altfor konservative beregninger i Statens vegvesen eller om folket i Haram og Skodje som virkelig har passert bommen betydelig oftere enn hva som kunne forventes, er ikke godt å si.

– Det har i alle fall gått bedre enn forutsatt, så vi kan vel kalle dette for et suksessprosjekt, fastslår prosjektleder Kristina Nevstad overfor Våre Veger.

Stettetunnelen innkorter fylkesveg 661 mellom Skodjestraumen og Stette med beskjedne 375 meter, men den krappe Storløypressvingen er historie. Det er vel så viktig som innkortingen.

Prisen for selve tunnelen er oppgitt til 77,5 millioner kroner. Da er en 16 meter lang bru og 320 meter sideveger medregnet.

Nevstad opplyser at rehabilitering av Skodje­bruene­ og det store Digernes-krysset mellom­ fylkesveg 661 og E39 er med i prosjektet.

14. desember er alt ferdig. Da blir det ny og enda større markering.

 

Ingen skader

Byggeleder Ingar Walbø er fornøyd med at et drøyt års byggetid er gjennomført uten en eneste skade. Det var lagt stor vekt på HMS med ambisiøse mål for prosjektet, sier han.

Tunnelen er bygd etter dagens standardkrav for denne typen tunneler, med T 9,5-profil og brede banketter på hver side av kjørebanen. Vann- og frostsikringen er PE-skum oversprøytet med åtte centimeter armert sprøytebetong gjennom hele tunnelhvelvet.

Kontrakten ble inngått med Betonmast, som ble oppkjøpt av Implenia før arbeidet kom i gang. Det er dermed Implenia som har fullført kontrakten.

 

Stor kontrakt

Stor underentreprenør på Stettetunnelen har vært Vasto Anlegg i Skodje. Maskinentreprenørselskapet eies av Lars Even Stokke og Joakim Valde, som begge var aktivt til stede også under åpningen.

– Kontrakten vår var på 12–13 millioner kroner, og er den største enkeltkontrakten vi har hatt siden firmaet ble etablert i 2004, forteller Stokke.

Det er nå 15 ansatte i tillegg til noen innleide, og det er godt med arbeid i Skodje og nabo­kommunene, spesielt Ålesund.

I Stettetunnelen har Vasto Anlegg gjort det meste i byggefasen med unntak av driving. Over 10 000 arbeidstimer har Stokke, Valde & Co. gjennomført på dette prosjektet.

Forsiden akkurat nå