Bildet viser østre innslag til Hamratunnelen. Like utenfor skal fylkesveg 517 går over en EPS-fylling på 3 200 kbm som blir plastret av natursteinsmurer. (Ill.: Statens vegvesen)
Bildet viser østre innslag til Hamratunnelen. Like utenfor skal fylkesveg 517 går over en EPS-fylling på 3 200 kbm som blir plastret av natursteinsmurer. (Ill.: Statens vegvesen)

Bertelsen & Garpestad lavest i Suldal

Bertelsen & Garpestad vil ha 71,8 millioner kroner for å fullføre arbeidet som E. Pihl & Søn måtte avslutte i Suldal i Ryfylke. Det er det klart laveste av fem anbud.

Risa er nr. to med 77,9 mill. De tre siste anbyderne er Leonhard Nilsen & Sønner (78,8 mill.), Brødrene Jørmeland fra Strand (79 mill.) og Contexo fra Mysen (86,2 mill.). Det laveste anbudet er lavere enn Vegvesenet regnet med på forhånd.

E. Pihl & Søn rakk å sprenge og stabilitetssikre den 950 meter lange Hamratunnelen på fylkesveg 517 før selskapet gikk konkurs. Nå gjenstår vann- og frostsikring, grøfter, vegbane og portaler.

Oppdraget omfatter også 2,2 km veg i dagen. Her var arbeidet bare så vidt i gang da det ble stopp. Betongarbeidet skulle utføres av det islandske selskapet Istak i underentreprise. Istak var tidligere eid av E. Pihl & Søn, men ble solgt etter konkursen. Islendingene hadde fått fram mye utstyr før arbeidet ble stoppet. Det er ventet at de vil forsøke å få oppdrag som underentreprenør for den som overtar jobben.

I tillegg til graving og sprenging omfatter dagarbeidet bygging av en skumglassfylling på 10 000 kbm, en EPS-fylling på 3 200 kbm og natursteinsmurer med en samlet flate på 2 900 kvm.

Hamratunnelen erstatter en veldig rasfarlig strekning. Hvis alt hadde gått etter planen, kunne den åpnes i august neste år. På grunn av konkursen blir anlegget 2-3 måneder forsinket.

 

Forsiden akkurat nå