TUNNELER

Bertelsen & Garpestad fikk jobben med oppgradering av to tunneler på Haukelifjell

Egersund-firma Bertelsen & Garpestad skal oppgradere to tunneler og ett rasoverbygg på Haukelifjell de neste tre årene.

Fra østre tunnelåpning av Haukelitunnelen.
Fra østre tunnelåpning av Haukelitunnelen. Foto: Ingar Reinskås, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
23. apr. 2020 - 14:29

Det ble en digital kontraktsignering da papirer ble sendt mellom Egersund, Vigeland i Agder og Bergen. Årsaken  er selvfølgelig unntakstilstanden landet fremdeles er i etter at korona-viruset dukket opp i begynnelsen av mars. Men, kontrakten ble signert, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.

Oppdraget som Bertelsen og Garpestad nå skal starte opp består i å ruste opp rundt 7,8 kilometer tunnelkilometre på E134 over Haukelifjell. I konkurranse med fire andre entreprenører fikk de oppdraget med et tilbud på 345 millioner kroner.

Tunnelprosjektet går over tre sesonger og skal være ferdig 30.
september 2022.

Anlegg Øst Entreprenør i gang med erosjonssikring av Ådalselva langs E16 nord for Hønefoss.
Les også

Sikrer E16-område: Håper å være ferdig før vårflommen

Digital kontraktssignering

Markedssjef Andreas Roan (t.v.) og kalkulatør Gustav Gudmestad fra Bertelsen & Garpestad. <i>Foto:  Lars Helge Rasch, Statens vegvesen</i>
Markedssjef Andreas Roan (t.v.) og kalkulatør Gustav Gudmestad fra Bertelsen & Garpestad. Foto:  Lars Helge Rasch, Statens vegvesen

På Bertelsen & Garpestads hovedkontor i Egersund satt markedssjef Andreas Roan og kalkulatør Gustav Gudmestad, mens i kontoret til Statens vegvesens Utbyggingsdivisjon i Bergen satt utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. Papirgangen mellom disse stedene ble  koordinert av Vegvesenets prosjektleder Stig Magnus Berg-Thomassen fra hjemmekontoret og byggeleder Steffen Köhler som satt på Vigeland i Lindesnes kommune.

God geografisk spredning i lavlandet, altså, men det er i høyfjellet det skal skje. 1000 meter over havet ligger Haukeliseter, og om lag en kilometer østover skal Vegvesenet bygge sin brakkerigg for prosjektet, rett ved siden av brøytestasjonen.

Fv. Anders Brosveet, forsvarer for Killingmo Freseservice, og Kim Ellertsen, forsvarer for en av de ledende ansatte.
Les også

Killingmo-saken: – Dataene er manipulert i stor stil

Sesongen blir fra 15. juni til 15. oktober

– Vi legger opp til at det kan arbeides fra 15. juni til 15. oktober hvert år. Det blir mye regulering av trafikken, spesielt tungbiltrafikken. Hovedveien blir stengt, og vi skilter godt flere steder i sør-Norge. I tillegg informerer vi også om arbeidet og trafikkomleggingen på alle ferger som kommer fra kontinentet, sier prosjektleder Stig Berg-Thomassen.

Det er to tunneler, Vågslid og Haukeli, som skal oppgraderes, i tillegg til Svandalsflona skredoverbygg.

Prosjektleder Stig Berg-Thomassen, Statens vegvesen. <i>Foto:  Lars Helge Rasch, Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Stig Berg-Thomassen, Statens vegvesen. Foto:  Lars Helge Rasch, Statens vegvesen

Arbeidene starter med Vågslidtunnelen, der den gamle Haukeliveien skal brukes som omkjøringsveg for lett trafikk og Haukeli-ekspressen. Det blir nattestengt for tungbiler med kolonnekjøring på dagtid. Den gamle riksvegen gjennom Dyrskar skal være omkjøringsvei når arbeidene starter i Haukelitunnelen.

– I øyeblikket ligger det 14 meter med snø i Dyrskar, så vi holder på med å kalke traseen fra helikopter, sier Berg-Thomassen, som håper på at snøen er borte til 15. juni da det er anleggsstart.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik ønsket entreprenøren lykke til med prosjektet, og sa at det er et ekstremt prosjekt i uvanlige omgivelser.

Rosenkrantzgate i Oslo ble i 2022 malt i regnbuefarger, i strid med Vegtrafikklovens bestemmelser.
Les også

Setter stopp for Pride-gangfelt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.