Berlin stritter imot ny Autobahn gjennom byen

Striden om den planlagte forlengelsen av Autobahn A100 tvers gjennom Berlin har blusset opp på ny etter at samferdselsdepartementet har lagt 17. og siste byggetrinn ut på anbud. Byregjeringen i Berlin er rasende. De vil ikke ha vegen.

Autobahn A100s 16. byggetrinn bygges nå videre nordover inn i Berlins tettbebyggelse. Vegen er 3170 meter lang, derav 400 meter med åtte og 2770 meter med seks felt.
Autobahn A100s 16. byggetrinn bygges nå videre nordover inn i Berlins tettbebyggelse. Vegen er 3170 meter lang, derav 400 meter med åtte og 2770 meter med seks felt. Foto: Terje I. Olsson
Av Terje I. Olsson
28. apr. 2022 - 22:17

Det dreier seg om Tysklands desidert mest trafikkerte Autobahn. Tre av strekningene er på den såkalte «Top 5»-listen med ÅDT mellom 165.000 og 170.000. Selvsagt dreier det seg da også om Tysklands dyreste Autobahn. Byggetrinn 16 er 3,2 km lang og skal stå ferdig om to år. Siste kostnadsoverslag er halvannet år gammelt og viser en meter-pris på 218.000 euro eller godt over to millioner kroner.

Det omstridte byggetrinn 17 med 4,1 km ble for ni år siden kostnadsberegnet til 531 millioner euro eller drøye fem milliarder kroner. Den regionale radio- og tv-stasjonen RBB har snakket med eksperter i byggenæringen som nå anslår en sluttpris på oppimot det dobbelte.

Tar kraftig avstand

 
 

Men det står egentlig ikke om penger. I fjor ble det opprettet et eget utbyggingsselskap for tyske Autobahn og overordnede riksveger, nokså likt vårt hjemlige Nye Veier As. Ansvaret for planlegging, bygging og drift av Autobahn ble dermed overført fra vegkontorene i de 16 delstatene til det nye Autobahn GmbH. De bestrider nå alle kostnader.

I forbundsregjeringen i Berlin er det fridemokratene FDP som har samferdselsministeren. FDP ansees som et bilvennlig parti og uten forvarsel meddelte de i begynnelsen av april at siste byggetrinn på A100 i Berlin var lagt ut på anbud. Målet er å få i gang reguleringsplanprosessen i løpet av 2025.

Byregjeringen i Berlin bestående av tre partier (sosialdemokratene, De Grønne og venstresosialistene Die Linke) kom i går med et felles utspill, der de tar kraftig avstand fra forbundsregjeringens framgangsmåte og krever at 17. byggetrinn ikke påbegynnes.

Sjokk i Berlin

Utspillet kom som et sjokk. I Berlin, som både er kommune og delstat, fikk den regjerende borgermester, som Berlin kaller sin regjeringssjef, høre om saken i media. Franziska Giffey fra det sosialdemokratiske partiet SPD er riktignok tilhenger av å bygge ferdig A100, men reagerte sterkt på at staten som utbygger ikke søker samarbeid med den byen vegen skal bygges i.

Enda sterkere reagerte Berlins samferdselsstatsråd eller «Senator» som det heter. Bettina Jarasch representerer miljøpartiet De Grønne og nøler ikke med å betegne Autobahn A100 som «samferdselspolitikk fra i forgårs». Da De Grønne og SPD i 2011 forsøkte å danne regjering sammen i Berlin, strandet det nettopp på A100. I fjor fikk de det til, med hjelp av nok et nei til A100-parti, det venstresosialistiske Die Linke.

Kompromiss både her og der

De tre partiene som nå utgjør byregjeringen i Berlin ble med sin regjeringserklæring i fjor høst enige om et kompromiss, der de begraver videre utbygging av A100 for denne legislaturperioden. Det vil si at fram til 2026 er ballen lagt død. Byggetrinn 16 som er under bygging, blir gjort ferdig, men så er det pause. Hva som skjer med byggetrinn 17 etter 2026, er avhengig av hva slags regjering Berlin får, mener lokalpolitikerne i byen. Det som er klart er at FDP, det konservative CDU og det høyreekstreme AfD er for videre utbygging av A100. SPD er også for, men det er også sterke krefter i partiet som er imot.

Problemet er imidlertid at også i forbundsregjeringen i Berlin inngikk man i høst kompromisser, og i den nye regjeringen ledet av sosialdemokraten Olaf Scholz er det nettopp en bilvennlig herre fra FDP som bestyrer Samferdselsdepartementet. Volker Wissing viser med rette til at koalisjonsreklæringen har som mål å påskynde gjennomføringen av de prosjekter som er vedtatt i den tyske nasjonale transportplanen BVWP. Den planen er riktignok seks år gammel, men det er likevel den planen regjeringen skal forholde seg til.

Flertall for utbygging

Det er ingen tvil om at bygging av en seks-felts Autobahn gjennom et bysentrum som Berlin medfører miljøproblemer ikke bare under anleggsperioden, men forever. Transportforskere advarer og viser til at internasjonalt er tendensen at man nå bygger tilbake de voldsomme bymotorvegene og heller satser på kollektivtrafikk, sykkel og fotgjengere. I debatten vises det til byer som Seoul, Barcelona, Paris, Milano, Stockholm og Helsingfors.

Likevel viser meningsmålingene flertall for å bygge ut motorvegen. Riktignok er det et solid antall motstandere. Hele 39 prosent av Berlins befolkning sier i en Civey-undersøkelse nei til A100. Men tilhengerne av utbygging flest: Hele 54 prosent.

Det som er helt sikkert er at Autobahn-utbyggingen vil gi anledning til utallige demonstrasjoner  i årene som kommer. Det er Berlin vant med. I gjennomsnitt er det 3,5 demonstrasjoner i Berlin hver eneste dag, 365 dager i året.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.