BAUMA 2022

Bauma 2022 åpnet mandag: Et skred av nullutslippsmaskiner

Verdens produsenter av anleggsmaskiner har fortstått alvoret, og legger nå om produksjonen til nullutslippsmaskiner. Åpningen av årets Bauma viser et skred av nye løsninger - enten i form av batterielektrisk drift eller hydrogenmotor.

Liebherr R 9XX H2 drives av en hydrogenmotor, en løsning produsenten fikk Baumas Innovasjonspris 2022 for.
Liebherr R 9XX H2 drives av en hydrogenmotor, en løsning produsenten fikk Baumas Innovasjonspris 2022 for. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. okt. 2022 - 14:04

Munchen, Tyskland: Verdens maskinprodusenter har innsett at det ikke er noen vei utenom: Skal maskinbransjen klare å levere på de strenge utslippskravene som politikerne har satt, så må det alternativer til.

Cat har største stand med en hall nærmest for seg selv på årets Bauma, hvor over 70 maskiner samler tusenvis av besøknede hver dag denne uken. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Cat har største stand med en hall nærmest for seg selv på årets Bauma, hvor over 70 maskiner samler tusenvis av besøknede hver dag denne uken. Foto:  Jarle Skoglund

Teknologiendring fra fossilt brensel til batterielektrisk drift eller hydrogen ligger som et teppe over det store messeområdet i München, hvor verdens største utstilling av anleggsmaskiner og utstyr til bransjen, Bauma, åpnet i dag.

Hovedtyngden av nyhetene som presenteres, fra over 3000 utstillere fordelt på 640.000 kvadratmeter utstillingsområde, dreier seg om nullutslipp eller miljøtilpasning i en eller annen form.

Og de som ikke har klart å komme opp med egne løsninger, markedsfører med store ord sin strategi om hvordan de om kort tid vil komme med sine nullutslippsløsninger.

Det er to spor det jobbes etter, der det åpenbart er ulike strategier hos produsentene. Det ene er elektrisk drift basert på nettdrift eller batteri. Det andre er hydrogen, en retning mange mener er en forutsetning dersom man skal kunne levere driftssikre anleggsmaskiner av en viss størrelse.

Mizanur Rahaman, prosjektleder i Statens vegvesen
Les også

Lovende test for el-lastebil: – En av de mest krevende veiene vi har

Norge i tet

Vi kan bare konstatere at Norge har vært et hestehode foran resten av verden, siden leverandører som Cat og Hitachi allerede i 2018 leverte de første elektriske gravemaskinene til norske entreprenører. Dette var maskiner med dieselmotorer som er byttet ut med elektromotorer, en ombygging foretatt i Norge fordi ingen av fabrikkene verken i USA eller Japan hadde begynt arbeidet med elektrifisering.

Men maskinene som er produsert i Norge er det solgt hundretalls av, fordi bransjen allerede er blitt satt krav til på dette området.

Hjulklasteren Cat 309 er en av tilsammen fire elektriske nyheter fra Cat på årets Bauma. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Hjulklasteren Cat 309 er en av tilsammen fire elektriske nyheter fra Cat på årets Bauma. Foto:  Jarle Skoglund

Nå har imidlertid pipa fått en annen lyd også i verden rundt oss. På Bauma er Cat på plass med fire helelektriske maskiner. Det er 301.9, en to-tonns minigraver 32 kWh batteri på 48 V. 320 er også en elektrisk mellomstor gravemaskin på 7 tonn med et 600-volts batteri med kapasitet på 256 kWh og driftstid opp til åtte timer, ifølge Cat.

Også hjullasterne kommer nå i elektrisk versjon: 906 er en mellomstor laster på 5,6 tonn, som er utstyrt med et 64 kWh batteri på 300 volt. Største elektriske nyhet er hjullasteren 950 GC, en 19 tonns laster som skal leveres med et 256 kWh batteri på 600 V, som skal kunne gi en driftstid på opptil 20 timer.

Hitachi viser på sin sidevsin første nullutslippsmaskin i Europa, en 5,3 tonns gravemaskin drevet av et 39 kWh lithium-ion batteri. 

Innovasjonspris til hydrogenmaskin

Slik ser hydrogenmotren fra Liebherr ut. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Slik ser hydrogenmotren fra Liebherr ut. Foto:  Jarle Skoglund

Ved åpningen av Bauma ble en rekke priser annonsert, og en av dem gikk til Liebherr for sin første hydrogenversjon av gravemaskinene. Tysklands største anleggsmaskinmerke tok mange på senga med lanseringen av den 50 tonn tunge gravemaskinen, som kun avgir vanndamp som avgass.

R 9XX H2 drives av en Liebherr H966 hydrogenforbrenningsmotor. Motoren har seks sylindre og bruker portdrivstoffinnsprøytning (PFI), som Liebherr bruker sammen med direkte innsprøytning (DI) på sine hydrogenmotorer.

Liebherr forteller at de planlegger å starte med serieproduksjon av hydrogenmotoren innen 2025.

Hva som vil skje med den gjenstående 14 kilometer lange E18-strekningen, er høyst usikkert.
Les også

Brukte en halv milliard på planlegging av ny E18 – nå har hele prosjektet stoppet opp

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.