Når tunnelene på E39 skal oppgraderes, må trafikken legges om på fylkesvei 800 (skimtes til venstre på bildet).
Når tunnelene på E39 skal oppgraderes, må trafikken legges om på fylkesvei 800 (skimtes til venstre på bildet). (Martin Gramnæs)

Avgjørelse om omstridt tunnelstegning tas over sommerferien: – Vi har et godt grunnlag til å ta en beslutning

Et forslag om heldøgnstegning av tunneler på E39 i tidligere Sør-Trøndelag har skapt reaksjoner.

I juni skrev veier24 om saken som dreier seg om tunneloppgraderinger på OPS-prosjektet mellom Thamshavn og Klett. 

For å kunne gjøre dette, må man naturlig nok stenge tunnelene, og det er to forslag til hvordan dette kan gjøres. 

Risiko

Dette betyr at trafikken må legges om til gamle E6 (nå fylkesvei 800) - som er en ulykkesbelastet strekning.

Det ene går ut på å stenge dem døgnet rundt, mens det andre legger opp til å stenge dem om natta.

Heldøgnsstegning er mer kostnadseffektivt, og det korter ned anleggstiden med cirka en måned, men det betyr samtidig også at trafikken må gå på den gamle fylkesveien hele døgnet.

For å utbedre risikoen ved omleggingen, bestilte Vegvesenet en analyse fra Norconsult som skulle se på begge alternativene. 

«Risikobildet for alternativ 2 (Nattestenging. Jour anm.) kommer noe gunstigere ut enn for alternativ 1, da strekningene vil få en kortere periode med omkjøring. Unntaket er strekningen gjennom Børsa sentrum. Børsa sentrum vil i alternativ 2 få omkjøringstrafikk hele perioden, men risikobildet for denne strekningen er imidlertid noe
lavere enn for de andre strekningene», heter det i analysen. 

LES OGSÅ: Fem tunneler på Norges første OPS-prosjekt skal utbedres - trafikken må over på ulykkesbelastet fylkesvei

Avgjørelse over sommeren

Analysen ble lagt på høring til berørte parter, og både næringslivet og politikerne har kommet med innspill til saken. Planen var å komme med en avgjørelse før sommerferien, men dette er nå utsatt. 

– I første omgang tok det litt lengre tid med analysen enn vi trodde, og nå er det ferieavvikling, forteller prosjektleder i Vegvesenet Odd Arild Lindseth til veier24. 

Avgjørelsen skal tas i høyeste hold hos etaten. 

– Som prosjektleder er denne avgjørelsen viktig for hvilke oppgaver også jeg har i prosessen videre, forteller han. 

E39 mellom Thamshavn og Klett var norges første OPS-prosjekt, og stod ferdig i 2005. 

Det er firmaet Orkdalsvegen AS som er Vegvesenets kontraktspart i saken. Dersom man går for nattestenging av tunnelene, er neste post på programmet å forhandle pris på jobben som Vegvesenet skal betale. 

– Dersom vi bestemmer oss for å heldøngstenge, må vi komme med en ordreendring til Orkdalsvegen, forteller han. 

– Jeg er sikker på at vi nå har et godt grunnlag for å fatte riktig beslutning, legger prosjektlederen til.

Forsiden akkurat nå