Arbeidet i Follotunnelen gjenopptas nå av elektroselskapet Aventi AS.
Arbeidet i Follotunnelen gjenopptas nå av elektroselskapet Aventi AS. (Bilde: Jarle Skoglund)

Aventi overtar halvferdig jobb i Follotunnelen

Aventi har skrevet kontrakt med Statens vegvesen om å fullføre elektroarbeidet på Follotunnelen, etter at VVB Engineering fikk sparken i mai.

10 portaler er nå kommet på plass mellom Follotunnelen og Østfold grense som et første synlige bevis på at arbeidene igjen er i ferd med å starte opp på E6-tunnelen.
- I portalene skal det monteres kjørefeltsignal som gjør at vi kan tilrettelegge for omkjøring. Det vil si at ved en hendelse i Follotunnelen så kan trafikanter, lenge før tunnelen, ledes inn på omkjøringsveg og slippe å ende opp i kø foran tunnelen.
Dette vil gi bedre framkommelighet for trafikantene, forteller Thomas Kalleberg, prosjektleder i Statens vegvesen.

Største delen av elektroarbeidet omfatter utskifting av belysning, kabler, skilt, vifter, styring og overvåking av tunnelen. Et nytt system for såkalt automatisk deteksjon (AID) av brann, ulykker, fremmedlegemer i vegbanen, med direkte varsling til Vegtrafikksentralen, skal også installeres.
Når tunnelen står ferdig vil trafikantene oppleve vesentlig bedring av lys, tryggere innkjøringssoner og rømningsveger.

Det var i mai at engelske VVB Engineering Ltd ble sparket av Statens vegvesen som hovedentreprenør for elektroarbeidene i Follotunnelen. 60 prosent av jobben gjensto da fristen for ferdigstillelse gikk ut 15. mai.

Forsiden akkurat nå